Ar trebui dotate avioanele de linie cu contramăsuri?

Marti, 3 Noiembrie 2015 | Pareri personale | 1 comentariu

Dacă vineri nu era tragedia din Colectiv (şi bine ar fi fost să nu se întâmple!), zilele astea am fi discutat cel mai probabil despre avionul Airbus A321 al companiei ruse Kogalimavia, prăbuşit în Peninsula Sinai (Egipt) cu 217 pasageri şi 7 membri ai echipajului la bord.

Având în vedere că Peninsula Sinai este controlată de Statul Islamic şi că avionul s-a dezintegrat în aer, teoria doborârii avionului de către o rachetă e destul de plauzibilă. În plus, aripa egipteană a ISIS a revendicat doborârea avionului la câteva ore după prăbuşire.

Nu mai departe de anul trecut, cursa MH-17 a Malaysia Airlines s-a prăbuşit cu 298 de persoane la bord, după ce avionul Boeing 777 a fost doborât de către o rachetă Buk, lansată de teroriştii autoproclamatei Republici Populare Doneţk.

Aceste acte teroriste sunt confirmate de autorităţi cu jumătate de gură tocmai ca să nu existe panică printre cei care călătoresc regulat cu avionul. Totuşi, asta nu înseamnă că nu am fi în pericol. Întrebarea mea e simplă: dacă preşedintele Statelor Unite poate să aibă pe Air Force One contramăsuri (flares) pentru a neutraliza rachetele care ar fi lansate asupra aeronavei, de ce nu pot avea toate avioanele care transportă pasageri un astfel de sistem?

aicraft flares

Avem multe variante la dispoziţie, iar ele nu sunt foarte costisitoare: C-MUSIC, Flares, BOL-IR, Chaff etc. Căutaţi-le pe Wikipedia şi veţi vedea ce face fiecare, dar au aceeaşi utilitate: apără aeronavele de rachetele aer-aer sau sol-aer.

De exemplul, Israelul a luat anul trecut decizia de a dota toate avioanele sale de linie cu sistemul C-MUSIC, în cadrul programului SkyShield. Sistemul este dezvoltat de Elbit şi are la bază o tehnologie laser cu o cameră cu senzori termali. În momentul în care senzorii infraroşii detectează racheta, sistemul concetrează un laser asupra rachetei pentru a-i distruge sistemul de navigare.

C-MUSIC is a passive system that employs a forward-looking infrared missile-tracking camera and an infrared, ultra-violet, or radar missile-approach warning system sensor to detect a missile launch in the very early stages of an attack. Once detected, a laser is fired at the missile, jamming its seeker and causing it to be diverted away from the aircraft.

Eu, unul, m-aş simţi mult mai în siguranţă dacă aş călători cu un avion ce are instalat un astfel de sistem.

c-music avioane

 

1 comentariu la “Ar trebui dotate avioanele de linie cu contramăsuri?”

  1. Mihai 3 Noiembrie 2015 at 16:40 Permalink

    Ar fi o solutie, dar nu cred ca solutia tehnica este atat de ieftina.


Lasa un comentariu