Despre piata media la inceput de an

O prietena lucreaza la un proiect si avea nevoie zilele trecute de niste informatii privind piata media bacauana si oportunitatile ei acum, la inceput de 2011. Chiar daca nu am studii si nu sunt infipt chiar asa de bine in domeniu, eu cred ca i-am scris pe scurt adevarul.

Dupa ce a citit textul mi-a marturisit ca presupune ca nu asta este ceea ce vor profesorii ei sa auda. Pe buna dreptate, unii cred ca traiesc intr-o lume perfecta in care pot face orice si ca daca se gandesc la razele de soare vor avea ceva de castigat. Nu zic sa nu fim optimisti, dar zic si sa coboram cu picioarele pe pamant si sa analizam situatia la rece.

Si acum textul.
Stand de vorba cu directori si angajati ai societatilor ce activeaza pe piata media bacauana am ajuns la concluzia ca acest domeniu este in momentul de fata intr-un mare impas. Nu doar in Bacau, ci in toate judetele Romaniei dispar pe zi ce trece tot mai multe publicatii si agentii de publicitate. Cauza o constituie bugetele mici din ultimii ani pentru advertising ale companiilor care pana acum investeau masiv in publicitate.

Au trecut vremurile in care o televiziune locala iti putea aduce un profit consistent. Orice mijloc mass-media -ziar, televiziune sau radio- implica niste cheltuieli deloc de neglijat. Ori ca sa le acoperi trebuie sa vinzi multa publicitate. Mass-media bacauana nu o face, cu exceptia unei singure publicatii care exceleaza la capitolul mica publicitate. Restul ziarelor, radio-urilor si televiziunilor sunt mofturi finantate de oameni cu bani care doresc sa aiba influenta. Interesul acestora este de cele mai multe ori politic.

Ca dovada ca piata media bacauana nu este profitabila avem de punctat trei aspecte: 1.audienta televiziunilor nu este masurata, deci zero interes, 2.tirajul ziarelor s-a micsorat considerabil in ultimii ani si 3.au disparut statii radio si s-au inchis cateva ziare.

In schimb, site-urile publicatiilor care au supravietuit crizei au cunoscut in ultimii doi ani o dezvoltare neasteptata, unele aducand si castiguri. Traficul s-a dublat sau chiar s-a triplat. In opinia mea, viitorul publicatiilor media bacauane este internetul.

Nu in ultimul rand, blogosfera locala este tot mai puternica si a jucat un rol important in mass-media locala in ultimii ani. Unii bloggeri bacauani au castigat si 2000-3 000 de euro pe an cu o investitie de 50 euro, atat cat costa un domeniu + hosting. Unii ziaristi bacauani privesc cu teama cum aproximativ 20 de bloggeri pun bazele unei asociatii care in 2010 s-a dovedit a fi influenta si promta, reusind sa acopere prin scriitorii care o compun toate evenimentele importante din oras.

6 thoughts on “Despre piata media la inceput de an

  1. Kristof,
    Audienta televiziunilor nu e măsurată nu pentru că nu există interes, ci pentru că un astfel de studiu costă foarte mult (mii de euro). Chiar dacă o televiziune locală ar plăti banii ăştia pe studiu, nicio firmă nu s-ar înhăma la aşa ceva. Şi asta pentru că, pe local, nu există suficienţi oameni cât să se poată constitui un eşantion valid. Studiile nu se fac întrebând din casă în casă la ce programe vă uitaţi. Studiile se fac instalând aparate speciale pe televizoarele oamenilor, duPă o anumită procedură şi după anumite criterii de selecţie a subiecţilor.
    Aşa că, numeşte tu o singură televiziune locală, cu acoperire locală, din orice judeţ vrei tu, care e în sistemul de "people metering" al Gfk.
    P.S: "Mass-media" nu are singular, ci doar plural.

  2. @ "E ok articolul, dar nu crezi că e ceva în neregulă cu exprimarea "Orice mijloc mass-media"."
    Ei, si tu esti habotnic! Lasa omul in pace!

  3. Ce inseamna ,, asociatia s-a dovedit influenta si prompta,,? Influenta la ce? Influenta pentru cine? Prompta fata de ce?
    Oricat de neutri v-ati da, e cam jenant de acu sa mai jucati rolul unor blogari obiectivi, fiind evident ca cei mai influenti dintre membrii asociatiei de care vorbeai, daca nu toti, sunt dovediti a fi pe statul de plata al Primarului Stavarache, intr-o forma sau alta si sper sa nu negi asta, luand ad literam notiunea de ,,stat de plata,,,…
    Pe de alta parte, odata asumata influenta asta care se traduce intr-un lobby pro- Stavarache si implicit anti-adversari Stavarache, dar si promptudinea in a reactiona de fiecare data cand edilul este atacat sau criticat, e ok, se poate spune ca asigurati un oarecare echilibru fata de presa scrisa , acolo unde primeaza Trustul fostului…
    Ceea ce vreau sa spun e ca nu inteleg de ce va ascundeti dupa degete, pozand in ceva ce nu sunteti? Asumati-va statutul, de altfel firesc intr-o media atat de cartelizata si atunci o sa vedeti cu adevarat feedbackul demersurilor voastre…
    Pana atunci, influenta voastra se masoara de la ziua de salar a lui Bibire la ZdB-sustinut covarsitor din bani publici , pana la recompensarea lunara a monitorizarii facute de Popescu…Bineinteles, tu poti veni cu sforaieli gen obiectivism, neutralitate, etc, etc, dar atunci risti sa devii nesincer, pentru ca deja naiv nu mai poti fi catalogat…Bafta in dansul cu…echilibrul!

  4. @ Anonim. Comentariul tau are logica. Logica sclavilor lui Seche, care se simt obligati sa suga si p*la in contul unui salariu. Convingerile mi le sustin de prin 1994, de cand am intrat in presa. Nu l-am simpatizat niciodata pe Sechelariu si nici pe fanaticii care l-au inconjurat. Sunt, din acest punct de vedere, un bou consecvent.

    Contractul cu primaria nu mi-a schimbat atitudinea. De afacerea de monitorizare a stiut toata lumea (am si site de prezentare, am depuse oferte la toate partidele, inclusiv PDL), mai putin Limba&Co. De fapt, blogul meu a aparut inainte sa am contractul, iar cat am fost jurnalist nici nu ma gandeam la contracte publice.

    Chiar Sechelariu m-a angajat pentru ca a apreciat stilul meu de a scrie si atitudinea. Sunt singura persoana care a scris in Desteptarea despre cultul personalitatii promovat in ziarul fostului primar. Culmea, chiar si lui i-a placut. Deci se poate sa nu fii sluga, chiar si acolo.

    Nimic surprinzator, nimic imoral. Blogurile sunt, inevitabil si obligatoriu, subiective. Blogosfera, insa, e obiectiva, tocmai prin diversitatea opiniilor.

    Rusine ar trebui sa le fie posacilor de la Trist, care indraznesc sa vorbeasca, desi stiu ca fara finantarea de la PDL nu si-ar mai lua salariile. Nu le mai cumpara nimeni productiile, supravietuiesc din mila lui Berca. Da, pentru minciuna multiplicata cu trei, ar trebui sa le fie rusine.

    Zilele astea am testat pe propria piele modul de a face hinghereala de presa la Desteptarea. M-a sunat Limba si m-a intrebat de studii si ce fac mai exact, cum monitorizez. I-am raspuns ca am aceleasi studii de cand eram director executiv la Desteptarea. Constat acum ca e insuficient, au decazut asa de tare, incat directorii sunt considerati incapabili sa citeasca un ziar, sa se uite la tv.

    Revin la telefonul lui Limba. M-a sunat despre studii. I-am raspuns, el a scris ca deturnez fonduri. E ca si cum l-as suna eu, l-as intreba cat poarta la pantofi si dupa aia as scrie ca e blond la creier. Asta nu e presa, e hinghereala.

    Niciun blogger nu poate spune ca e absolut obiectiv. Cine intra la mine pe site vrea sa vada ce cred eu despre o situatie, vrea sa vada informatii trecute prin filtrul meu. Multi se uita la tv si cauta imediat sa vada ce parere am despre cele debitate pe sticla.

    Culmea, sunt unii care cred ca ma pricep la asta.

    Mai am multe de spus pe tema asta, sunt sigur ca lucrurile nu se opresc aici. Sunt pregatit si capabil sa raspund oricarui atac, daca eu consider necesar. Momentan, Desteptarea se face singura de ras, nu e nevoie sa o ajut, asa ca o las sa se desfasoare. Publicul nu e prost. Eu mi-l respect si nu public subiecte fara interes. Lor nu le pasa, oricum sunt in galeata.

    Le urez sanatate si putere de munca. Au nevoie, pentru ca stapanul va lovi tot mai tare cu biciul. Sa fie atenti sa n-ajunga mai tarziu ca Brosteanu. E o lectie obligatorie.

    @kristofer. Comentarii cum sunt cele de mai sus, adica anonime sau cu pseudonim, sunt facute de trupa de postaci ai Desteptarii. S-au organizat. Eu nu le mai permit sa se desfasoare. Critica e una, aruncatul cu rahat e alta. Am facut comentariul asta din respect pentru tine si cititorii tai, nu pentru lingaii lui Seche, pentru ca logica sclavilor postaci nu functioneaza in parametri normali. N-ai cu cine vorbi, indiferent de argumente, ei o tin pe a lor.

  5. O monitorizare a presei fie ea scrisa, tv sau radio inseamna costuri! Aceste costuri clientii locali nu sint dispusi sa le acopere prin contractele de publicitate, de aici si lipsa datelor de audienta. Prea putin ii intereseaza de BRAT, SNA, Sati. Tirajele mici reprezinta si rezultatul raportului cerere -oferta. O oferta slaba in acest caz este data de dezinteresul publicului in a se informa de pe plan local dar si in general. Nu e de mirare ca avem un nivel educational atit de scazut si "rudimentar". Nu se citeste decit presa de scandal pentru ca abordeaza subiecte gen"tate, pute si pistoale", se vizioneaza intens Stirile de la ora 5, sau tv-ul poporului-adica "nul tv"!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *