Ieri, de Ziua Internaţională a Elevului şi Studentului, am fost invitat la Palatul Cotroceni pentru a participa la evenimentul „Educaţia la cuvânt”. Au vorbit elevi, studenţi, părinţi, reprezentanţi ai societăţii civile, figuri guvernamentale şi parlamentari.
Dezbaterea a fost deschisă de Klaus Iohannis, preşedintele României, care s-a angajat să faciliteze consultările care vor sta la baza schimbărilor din educaţie, menţionând o serie de instrumente: un portal de consultare interactivă, o campanie de comunicare ce va viza toate segmentele societăţii şi o serie de dezbateri. Facilitată de Consiliul Naţional al Elevilor şi Fundaţia Hanns Seidel, prima s-a consumat ieri şi mă bucur că am luat şi eu parte la ea.
S-au spus şi notat multe lucruri interesante, care privesc atât starea actuală (deloc fericită) a învăţământului, cât şi propunerile şi soluţiile pentru îmbunătăţirea sistemului. Chiar dacă organizatorii au promis că vor reveni cu un document în care vor fi menţionate toate punctele de vedere de la dezbaterea de ieri, mi-am notat şi eu nişte lucruri. Ţin foarte mult să reiau câteva idei, cele mai directe, realiste şi care vin de la cei apropiaţi de vârsta mea, parteneri de isprăvi civice.
Horia Oniţa, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, elev:
Înainte de redobândirea dreptului de vot al elevilor în consiliile de administraţie ale liceelor, doar 15% din aceste unităţi invitau elevii să participe la şedinţe. […] Elevii nu participă la realizarea bugetului şcolii, dar li se cere fondul şcolii sau alte contribuţii băneşti. […] Elevii nu citesc ROFUIP (regulamentul şcolar), un document vast, îndoielnic; un Statut al elevilor ar rezolva lucrurile, iar elevii ar cunoaşte drepturile şi obligaţiile. […] În loc să dăm mai mulţi bani la cei săraci, adică la şcolile din mediul rural, luăm de la cei dezantajaţi şi dăm la cei bogaţi, adică la colegiile de renume. […] Fondul şcolii nu mai trebuie să fie o soluţie pentru a acoperi lipsa banilor.
Constantin-Alexandru Manda, preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa, elev:
Problema reală, mai ales în mediul rural, este abandonul şcolar. Majoritatea elevilor nu au bani să vină la şcoală, însă Guvernul a plafonat în 2013 naveta şcolară prin ordonanţă de urgenţă. Acela a fost un atac direct la dreptul la educaţie. Sper ca actualul guvern să ia măsuri pentru revenirea la decontarea integrală a navetei.
Vlad Cherecheş, preşedinte ANOSR, student, fost reprezentant al elevilor:
Legat de consiliul de administraţie, nu există vreo decizie la nivelul şcolii ca să nu privească elevii. E foarte bine că CNE face acum reprezentare la nivel naţional, dar treptat trebuie să facem să fie active şi structurile din teritoriu: asociaţii de elevi, CJE-uri, consilii şcolare – acestea trebuie fortificate.
Nu vom obţine 6% din PIB pentru educaţie dacă nu îl cerem toţi. Consiliul Rectorilor a făcut anual blat cu Ministerul Educaţiei, la fel şi unele federaţii sindicale. Un mare lider sindical, care stă mai mult pe la televizor, a zis la prezentarea raportului ministrului Cîmpeanu că n-ar fi nevoie de mai mulţi bani pentru educaţie, dar după 2 minute susţinea că măririle salariale pentru profesori sunt obligatorii pentru noul guvern. Am avut un singur ministru care şi-a dat demisia pentru că nu a primit suficienţi bani pentru educaţie. Preşedintele României a vorbit mai devreme despre schimbare şi reformă. Avem nevoie de bani pentru această reformă. Îl invit pe Klaus Iohannis să nu promulge Legea bugetului dacă aceasta nu prevede 6% din PIB pentru educaţie!
Alexandru Bajdechi, Consiliul Tineretului din România, student, fost reprezentant al elevilor:
Proporţia cheltuielilor cu personalul (salarii) din finanţarea de bază este de 90%, rămânând doar 10% pentru condiţiile din şcoli. […] Fondul şcolii, care e ca şpaga la medic, trebuie să devină infracţiune! Şcoala e gratuită.
da’ voi sunteţi chiar peste tot?
Da,probabil iar militeaza pt scoaterea religiei din scoli si educatie sexuala…
Ok, a început maratonul postacilor BOR.
La CTR traiti tot din banii fundatiilor UTC?
La CTR se face voluntariat. In plus, UTC nu cred ca avea fundatii.
Intrebarea e cum „educi” parintii sa nu mai duca „pachetele”profesorilor ? E tot o forma de „plata”. Si bine spui: invatamantul ar trebui sa fie gratuit!