De ce nu există facultate de aeronautică la Bacău?

Fără îndoială, una dintre cele mai mari probleme la nivel european este șomajul în rândul tinerilor. Absolvenți de facultate sau nu, 2 din 10 tineri români sub 25 de ani nu au loc de muncă. Asta la nivel declarativ, căci cine știe câți tineri nu intră în evidențele trimise de statul român către Eurostat…

Plecând de la această stare de fapt, nevoia ca programele de studii ale universităților să fie adaptate la piața muncii este de la sine înțeleasă. E momentul potrivit pentru a vorbi despre asta. Pe de o parte pentru că în această perioadă se desfășoară admiterea la facultate, pe de altă parte datorită unui material publicat ieri de Aviation International News despre fabrica de avioane Aerostar din Bacău, intitulat „Aerostar Puts Romanian Aerospace On The Map„.

miting aviatic aerostar bacau

Pentru că vorbim despre piața muncii din Bacău, am răsturnat internetul și tot nu am reușit să găsesc cifre la zi privind șomajul în rândul tinerilor băcăuani cu facultate. Nici statistici la nivel național privind șomajul în rândul absolvenților în funcție de specializarea pe care au urmat-o nu există! Singurele cifre pe care le-am găsit sunt în Ziarul de Bacău, referitoare la primul trimestru din 2014: doar 197 absolvenți de facultate s-au angajat în primele trei luni ale anului în județul Bacău. În Deșteptarea am găsit o situație din 2012, an în care numai 700 de absolvenți de facultate și-au găsit loc de muncă în județul Bacău.

Fac o paralelă cu admiterea de anul acesta și vreau să vă arăt „oferta educațională” de la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău (de stat). Aproape 2.500 de locuri sunt scoase la concurs, dintre care 700 fără taxă, deci susținute integral de stat. Nu spun că programele de studii din oferta de anul acesta nu ar fi relevante, dar vreau să scot în evidență faptul că adaptarea învățământului universitar la piața muncii este nimic altceva decât o poveste care sună frumos.

mig-21-sens-giratoriu-bacau-3

De mai bine de 60 de ani, în Bacău își desfășoară activitatea Aerostar S.A., una dintre cele mai mari uzine de aeronautică din estul Europei. Anul trecut, Aerostar a înregistrat o cifră de afaceri de aproape 50 de milioane de euro și un profit de peste 3,3 milioane de euro, investițiile ridicându-se la o sumă frumușică pentru Bacău, aproape 4,3 milioane de euro.

În interviul pe care l-a acordat revistei AIN, Grigore Filip, directorul Aerostar, a declarat că în ultimul an au fost angajate aproximativ 300 de persoane, fiind foarte posibil ca în viitorul apropiat numărul angajaților să crească de la 1.850 la 2.500.

„We have a growth target to reach 100 million Euros [$120 million] a year.” The company is “convinced we have the capability to grow the footprint in production–but our intention is not to grow in Bacau to more than 2,500 employees. Growth beyond that has to be in association with other sites–and not necessarily in Romania

Având în vedere iminenta dezvoltare a capacității de producție de la Aerostar și șomajul în rândul absolvenților, pun și eu o întrebare: de ce nu se fac demersuri pentru o facultate de aeronautică la Bacău?

O fi prea complicat?
E de ajuns cea de la București?

10 thoughts on “De ce nu există facultate de aeronautică la Bacău?

  1. O sa iti zic eu de ce:
    1. Pentru ca nu exista infrastructura. Ca sa poti specializa tineri intr-un astfel de domeniu ai nevoie de niste laboratoare foarte sofisticate si foarte bine dotate. E adevarat ca exista Fonduri Europene, dar trebuie sa exista implicare.
    2. Pentru ca nu exista profesori. Ar fi nevoie de specialisti care sa vina de la Bucuresti sau din afara (asta ar fi ideal). Din pacate lucrurile astea costa si trebuiesc platite de cineva.
    3. Pentru ca absolventii n-ar lucra niciodata la Aerostar. Oferta financiara a Aerostar este de mai mult de 20 ori mai mica decat ofertele din afara.

    Singura solutie este ca la aceasta facultate sa fie adusi profesori foarte buni, sa fie totul 100% cu taxa, iar Aerostar sau alte companii sa acorde burse sau credite de studii in schimbul asigurarii ca absolventii vor rascumpara creditele alea lucrand pentru Aerostar timp de X ani.

  2. Dl Filip nu a spus si pe ce posturi sunt angajati tinerii absolventi. Una este sa acorzi unui tanar absolvent de TCM sansa sa lucreze pe o pozitie de inginer mecanic, sau unui absolvent de mecatronica sa-l incadrezi sa zicem pe la sectia de trenuri de aterizare. Dar oamenii astia te angajeaza ca tehnician, de multe ori necalificat la sectia de Mentenanta unde primesti putin mai mult decat minimul pe economie si poti sa spui adio la o cariera in inginerie.

    Nu este nevoie de o specializare in aeronautica la Bacau pentru ca Universitatea Politehnica ofera deja prea multi absolventi la Faculateatea de Inginerie Aerospatiala pe 2 specializari: Aerostructuri si Sisteme de propulsie.

    Aerostarul, la fel ca si alte firme trebuie sa invete sa colaboreze cu mediul academic prin oferirea unui numar de locuri de practica studentilor unde exista un beneficiu mutual si anume studentii alesi pe capete vor avea sansa sa isi fixeze cunostintele practice iar Aerostarul are la indemana viitori angajati formati de ei insusi, acolo unde trebuie si la pret ieftin in comparatie cu aducerea unui om din exterior cu „x” ani de experienta care are cerinte mari de retributie financiara.

    O colaborare cu studentii din Bacau poate consta in scoaterea unui nr. de locuri de practica prin rotatie pentru studentii din anii 2 si 3 in fiecare an, apoi daca studentii doresc in anul terminal pot sa-si realizeze lucrarea de diploma cu sprijinul Aerostar iar dupa absolvire se poate semna un contract de munca pe functia „x” cu clauza de fidelitate de minim 2 ani in care si societatea Aerostar isi va recupera timpul investit cu pregatirea studentilor precum si alte avantaje financiare din activitatea de productie iar studentii au un inceput frumos de cariera. Exista loc in aeronautica pentru studentii de la TCM si Mecatronica precum si alte specializari de stiinte aplicate.

    Sper ca o sa citeasca cineva de la Aerostar si inainte sa spuna sineva ca nu se poate, in tara sunt deja firme care fac asta de mult timp. Vezi INA Schaeffler din Brasov, vezi Dacia (unde sunt fosti studenti din Bacau care au fost angajati dupa ce si-au facut lucrarea de diploma) s.a.

  3. Kristofer, mi se pare ca tu scrii doar de dragul de a umple aiurea niste pagini de blog…! In ultima vreme vad ca bati campii cu gratie. Cred ca apartenenta la un partid care nu a facut decat sa fure in tara asa (PSD) nu face dacat sa iti intunece judecata.

      1. Ce e de ras in treaba asta? Daca cunosti bine situatia, de ce nu te implici ? La vorbe si scarpinatul in nas se pricepe toata lumea.

        1. Cum sa ma implic? Eu atrag atentia. Atat pot face din postura pe care o am acum. Unde pot, fac. Vezi initiativa cu pistele pentru biciclete etc.

  4. Exact asta ne lipseste in tara asta, piste pentru biciclete!!! In rest le avem pe toate! Exact ca in zicala…ce-i lipseste chelului? Tichie de margaritar!

    1. Fiecare cu interesele si preocuparile lui. Unii vor sa se certe, altii vor piste pentru biciclete. Unii vor locuri de munca, altii vor sa taie frunza la caini. Si asa mai departe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *