De ce Guvernul României nu insistă ca întreținerea avioanelor F-16 să se facă la Aerostar Bacău?

În mod normal, o astfel de întrebare trebuia formulată deja pe cale oficială de către unul sau mai mulți dintre cei 14 parlamentari de Bacău, dar domnii și doamnele care ard gazul în Casa Poporului pe zeci de mii de lei pe lună sunt ocupați cu alte chestii: ședințe foto pseudo-patriotice la Mărășești, aruncatul vinei pe opoziție, criza vârstei mijlocii etc.

Ieri, într-o dezbatere DC News la care au participat fostul consilier prezidențial Iulian Chifu și directorul executiv al PATROMIL (Asociația Patronală Română a Producătorilor de Tehnică Militară), Viorel Manole, s-a discutat despre un subiect extrem de actual și important la nivel național și nu numai: offsetul pentru achizițiile militare românești.

Conform Riscogramaoffsetul militar presupune ca, în cazul unei achiziții de armament, o parte din banii cheltuiți să se întoarcă în țara cumpărătoare, sub formă de investiții, subcontractări, transfer tehnologic etc. În România, legea prevede un offset de minimum 80%, dar nu a fost respectată la nici o achiziție importantă.

România a achiziționat deja 12 aeronave F-16, urmând ca în anii care vin să mai luăm „cel puțin 20 de avioane” F-16, potrivit unei declarații date de fostul ministru al Apărării Naționale, Gabriel Leș, în luna martie. Totuși, unde se va face întreținerea deloc ieftină a acestor avioane de luptă cumpărate la mâna a treia? Să vedem ce ne spune Viorel Manole, șeful PATROMIL:

Avem F16 în dotare și Aerostar nu este declarat centru național de mentenanță în condițiile în care Lockheed Martin, producătorul, a spus că Aerostar este compania care corespunde, iar noi ezităm. Unde le întreținem, le trimitem în Portugalia? […] În momentul de față, probabil se vor duce la OGMA în Portugalia. OGMA este compania din Portugalia care se ocupă de F-16, dar care este cu capital brazilian, deci nu este nici NATO, nici Uniunea Europeană.

miting aviatic aerostar bacau

Așadar, de ce ezită Guvernul României în a bate cu pumnul în masă (în termeni diplomatici, evident) ca avioanele pe care le cumpără pe bani grei să fie întreținute în România, astfel încât toți banii aceia să rămână aici, în țară, în economia și resursa umană de care dispune țara noastră? Mai ales în condițiile în care Lockheed Martin are planuri cu uzina de la Bacău de ceva ani încoace.

Dacă ne pasă de industria aeronautică băcăuană, este o întrebare pe care trebuie să insistăm până aflăm un răspuns clar, credibil și oficial din partea guvernanților. 

6 thoughts on “De ce Guvernul României nu insistă ca întreținerea avioanelor F-16 să se facă la Aerostar Bacău?

  1. Si ce ai vrea sa faca Benea, Vlase, Floroiu? Sa faca lobby pentru Aerostar si apoi sa fie ridicati de acasa de procurori ca, vezi Doamne, ar fi facut trafic de influenta? Gandeste inainte sa scrii ceva…

    1. A te lupta pentru păstrarea și, în cazul de față, inclusiv înmulțirea unor locuri de muncă bine plătite în comunitatea pe care o reprezinți nu e trafic de influență. Ce m-ați întrebat dumneavoastră sună exact ca propozițiile acelea ale unor primari care se scuză că nu pot face nimic deoarece „vine și îi ridică DNA”.

  2. Crezi cumva ca F16 e un soi de Opel care poate fi reparat la orice service? Ai descoperit o conspiratie politica fara sa iei in calcul faptul ca Aerostar nu are tehnologia necesara care sa faca fata cerintelor unui astfel de produs militar, extrem de complex? Si are alte multe minusuri legate de un astfel de contract? La fel de naiv pui problema si in Cons Local? Jenant!

    1. Tehnologia poate fi adusă. În plus, nu eu am susținut că Aerostar e capabilă sau nu la momentul ăsta de lucru acesta, ci domnul care conduce PATROMIL. Sunt sigur că știe ce spune atunci când afirmă că Lockheed susține varianta Aerostar.

  3. Hotii de la PSD sa militeze pentru asa ceva? Ai innebunit? :)) Pai o astfel de mutare ar insemna automat un interes strategic URIAS pentru Bacau, deci automat niste factori externi ar incepe sa se intereseze serios de infaptuirea justitiei pe plaiurile bacauane. Si ar cere curatenie mai ales in structurile politice locale! Benea si gasca si-ar trage un glonte in picior militand pentu aducerea americanilor de la Lockheed Martin aici.

    Lor le convine status quo-ul, nicidecum sa dezvolte comunitatea si sa le ofere oamenilor timp si chef sa se implice politic, social si spiritual!

    1. Voi, apostolii binelui, chiar aveti impresia ca multinationalele isi doresc “curatenie”? Atata vreme cat coruptia si intelegerile la nivel local/national sunt in interesul lor, calculeaza asta la capitolul “sa fie primit”. Nu mai fiti naivi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *