Consiliul Consultativ pe Probleme de Tineret al județului Bacău, între atribuții sporite și componență nelegală

După ce am reușit să obținem fonduri pentru tineret la nivel de municipiu și județ după 10 ani de nerespectare a Legii tinerilor, adică 700.000 de lei în total pentru activități de tineret, următorul obiectiv al Coaliției Tineri pentru Democrație din Bacău, formată din 20 de structuri de tineret locale, a fost înființarea consiliilor consultative pentru probleme de tineret pe lângă Consiliul Local și Consiliul Județean. Este o altă obligație a autorităților publice locale stipulată de Legea 350/2006.

La municipiu, CCPT (Consiliul Consultativ pe Probleme de Tineret) a fost înființat în luna februarie, însă nici până acum nu a fost convocat de către primar. Regulamentul spune că prima ședință a consiliului consultativ al tinerilor se stabilește prin dispoziție a primarului, în urma verificării îndeplinirii condițiilor de către organizațiile care își manifestă dorința de a face parte din CCPT. Sper ca noul primar Cosmin Necula să demareze cât mai curând demersurile pentru constituirea consiliului.

În partea cealaltă, la județ, CCPT a fost înființat prin hotărârea Consiliul Județean nr. 87 din 16 iunie 2016, destul de târziu dacă e să mă întrebați pe mine, cu un regulament ce are o serie de probleme destul de mari care contravin Legii tinerilor.

De exemplu, din Consiliul Consultativ pe Probleme de Tineret de pe lângă Consiliul Județean ar urma să facă parte, pe lângă reprezentanții structurilor de tineret ce funcționează în județ, și „consilieri județeni” (fără să se specifice numărul lor) + un reprezentant al Consiliului Județean (referindu-se probabil la cineva din executiv). Nu e deloc firesc și logic ca tu, consiliu județean, să te consulți cu un organism ce ar putea fi condus de un membru consilier județean, deci tot de tine.

sedinta consiliul judetean bacau ianuarie 2016

Legea e foarte clară în acest sens: consiliile consultative sunt formate din organizații neguvernamentale de și pentru tineret. Tocmai de asta cred că o altă problemă este includerea unui reprezentant al Consiliului Județean al Elevilor Bacău. Îmi pare rău, chiar eu am reprezentat-o la un moment dat, dar această structură nu are personalitate juridică și funcționează în baza unui ordin al Ministerului Educației, deci nu o putem include la capitolul „organizații non-guvernamentale”.

Altă chestie ciudată la regulamentul recent adoptat pentru funcționearea CCPT al jud. Bacău este mandatul uriaș al președintelui consiliului: 4 ani! Având în vedere că președintele conduce ședințele consiliului, cred că e mai bine ca acesta să fie ales o dată pe an prin votul membrilor CCPT. E mult mai democratic.

Ei bine, aceste lucruri semnalate de mine mai sus trebuie schimbate cât mai curând prin modificarea regulamentului adoptat prin HCJ 87/16.06.2016. Noi, cei din coaliția celor 20 de organizații de tineret, vom depune oricum un demers în acest sens la Consiliul Județean. Dacă modificările nu vor fi propuse de executivul condus de noul președinte Sorin Brașoveanu, sper să o facă măcar un consilier județean.

benea brasoveanucei doi președinți ai Consiliului Județean Bacău, Dragoș Benea (fostul) și Sorin Brașoveanu (actualul), înaintea de vizita lui Victor Ponta în Bacău (octombrie 2014)

Sunt și lucruri care îmi plac la regulamentul adoptat de Consiliul Județean, mai ales în ceea ce privește atribuțiile pe care le va avea plenul CCPT: să stabilească domeniile de finanțare pentru fondul de tineret, prioritățile de implementare a proiectelor în funcție de fondurile destinate tineretului, dar mai ales să desemneze 4 membri ce vor face parte din comisia de evaluare și selecție a proiectelor depuse spre finanțare din fondul de tineret, comisie ce va fi înființată prin hotărârea Consiliului Județean. Plus să elaboreze modelele solicitărilor de finanțare, cererile de finanțare, grilele de evaluare, metodologia și procedura de evaluare pentru alocarea fondurilor de tineret.

Astfel, Consiliul Județean Bacău acordă consiliului consultativ atribuții sporite în ceea ce privește gestionarea fondului de tineret de 400.000 de lei de anul acesta, bani care vor fi scoși la concurs nu prin procedura prevăzută de Legea 350/2005 a finanțărilor nerambursbile (așa cum a hotărât fostul Consiliu Local al mun. Bacău), ci printr-un apel separat, dedicat fondului de tineret. Interesant model, mie îmi place și cred că putem lua în calcul să îl implementăm și la nivelul municipiului începând cu anul 2017.

intalnire fond tineret bacau ong 2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *