Proiect de lege: primarii nu vor mai putea face ping-pong și abuzuri cu atribuțiile viceprimarilor

Codul administrativ va fi modificat astfel încât primarii nu vor mai putea să lase viceprimarii fără atribuții, retrâgându-le abuziv sarcinile și dreptul de semnătură pentru ca ulterior să încerce să îi facă să demisioneze, așa cum s-a întâmplat în cazul meu, la Bacău.

Este o chestiune care nu se rezumă la funcții și chestiuni strict politice, ci care afectează administrarea multor localități. Genul acesta de vendete personale tranșate prin abuzuri administrative afectează funcționarea primăriilor, deci implicit calitatea serviciilor publice oferite cetățenilor și desfășurarea proiectelor aflate în implementare.

Proiectul de lege a fost depus săptămâna trecută de mai mulți parlamentari PNL la inițiativa deputatului Sebastian Burduja și este însoțit de o expunere de motive pertinentă ce trece în revistă cazurile din mai multe UAT-uri (precum Sectorul 1 din București, Bacău etc).

Conform propunerii legislative, este clarificat faptul că primarii vor trebui să delege o parte dintre atribuțiile sale viceprimarilor și că retragerea parțială a acestora se va putea face numai în situații temeinic justificate:

  • la cererea motivată a viceprimarului;
  • îndeplinirea necorespunzătoare a atribuțiilor (cu încălcarea legii);
  • constatarea săvârșirii unei abateri disciplinare pentru care s-a aplicat o sancțiune rămasă definitivă
  • existența unei situații de control judiciar.

Primarul nu va putea retrage toate atribuțiile viceprimarului (cum a făcut ocupantul scaunului de primar al Bacăului și cum fac alți câțiva primari care au impresia că le pot face ei pe toate într-o municipalitate) decât în trei situații excepționale ce au legătură cu imposibilitatea îndeplinirii mandatului: suspendare de drept, control judiciar sau eliberarea din funcție.

Inițiativa de modificare a OUG 57/2019 privind Codul administrativ cuprinde un studiu comparativ referitor la Regimul juridic al viceprimarilor și vicepreședinților consiliilor regionale în state membre ale Uniunii Europene elaborat de Departamentul de studii parlamentare și politici UE al Camerei Deputaților, care poate fi consultat aici.

Cum bine precizează acest studiu, un viceprimar poate avea mai multă legitimitate politică decât primarul ales, ținând cont de alegerea primarilor într-un singur tur. Printr-o coincidență este exemplificată situația municipiului Bacău, unde primarul a fost ales cu 29% dintre voturi, în timp ce ambii viceprimari sunt aleși cu o majoritate absolută din rândul membrilor Consiliului Local (peste 50%).

Salut depunerea acestui PL-x 391/2022, le mulțumesc inițiatorilor și sper ca Parlamentul României să rezolve cât mai curând această hibă legală pe care primarii care se cred vătafi o folosesc pentru a retrage toate atribuțiile și golind viceprimarii de conținut, în ciuda faptului că aceștia sunt aleși de Consiliul Local și implicit prin voința indirectă a cetățenilor.

codul administrativ birou

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *