Relicitarea Centura Bacău, un eșec din fașă?

Joi, 21 Decembrie 2017 | Bacau, stiri | Comenteaza

Săptămâna trecută, CNAIR a scos la licitație proiectarea și execuția Centurii Bacău. Este a doua oară când se întâmplă acest lucru, după ce prima procedură, câștigată de turcii de la Eko Insaat Ve Tic AS în 2013, s-a dovedit a fi o poveste cusută cu ață albă.

Contestațiile au ținut doi ani, contractul de execuție a fost semnat fix pe 1 aprilie 2015, finanțarea europeană nu a fost niciodată o certitudine, iar tot acest proiect a fost exploatat politic la maxim de liderii politici locali, de la Stavarache la Benea și înapoi. Măcar de s-ar fi făcut ceva, dar totul a fost o telenovelă anostă care s-a întrerupt subit când contractul cu turcii a fost reziliat.

Fostul ministru Cuc ne promitea că licitația va fi lansată până în toamnă, dar nici la terminarea mandatului său acest lucru nu devenise realitate, chiar dacă în raportul său de activitate s-a lăudat cu relicitarea lucrărilor. Minciuni grosolane cu SEAP-ul în față. Documentația era gata, dar a fost respinsă de Agenția Națională de Achiziții Publice în repetate rânduri din cauză că “nu corespundea nici tehnic, nici legal”. În cele din urmă, se pare că problemele cu hârtiile au fost rezolvate astfel încât licitația să poată fi lansată.

plansa centura bacau 2017

Totuși, Asociația Pro Infrastructura a emis alaltăieri un comunicat în care afirmă că CNAIR a reușit să transforme o veste buna într-una proastă, demarând această licitație pe Ordinul de Ministru 600/2017 dat de Răzvan Cuc, vehement criticat atât de Comisia Europeană (care ar trebui să finanțeze proiectul Centurii Bacău), cât și de stakeholderi: constructori, proiectanți, consultanți, societate civilă etc.

Vă las aici comunicatul ca să înțelegeți exact despre ce este vorba:

Pe 28 noiembrie, la ultima întâlnire a CM POIM (Comitetul de Monitorizare al Programului Operațional Infrastructura Mare, în care și noi suntem membri), reprezentanții CNAIR și ai Ministerului Transporturilor prezenți au PROMIS PUBLIC, în fața tuturor membrilor Comitetului și mai ales în fața a 3 (trei!) oficiali de seamă ai Comisiei Europene, că vor lansa licitații noi DOAR DUPĂ ce noul model de contract național va fi publicat în Monitorul Oficial, acest act normativ anulând OMT 600/2017.

 

Am explicat în mai multe rânduri că OMT 600/2017 transformă contractele FIDIC (cele pe baza cărora se implementează proiectele de infrastructură în toate țările civilizate) într-un contract dezechilibrat care transferă aproape toată răspunderea și toate riscurile la proiectanți și constructori. Aprobarea noului model de contract național (care anulează acest Ordin) a fost condiționalitate ex-ante necesară pentru primirea în continuare de fonduri europene prin POIM.

 

Comisia Europeană a avertizat că nu trebuiau lansate licitații noi dupa emiterea OMT 600/2017, însă celor din CNAIR nu le pasă și își încalcă încă o dată promisiunile făcute, lansând licitația aceasta în ciuda avertismentelor Comisiei Europene și ale experților!

 

Și nu vorbim de orice mini-investiție. Centura Bacău este cel mai important proiect de infrastructură rutieră din Moldova la ora actuală! Avem un total de 16,269 km de autostradă PLUS 14,54 km de drum național cu o bandă pe sens, la un cost total estimat de 167 milioane euro. Centura acoperă trei sferturi din inelul rutier din jurul orașului și include primii km din Autostrada A7 (“Autostrada Moldova”), cea care va lega, într-un final, municipiile Ploieşti, Buzău, Focșani și Bacău.

 

Pentru motivele expuse în comunicatul nostru din 13 decembrie, la care se adaugă această nouă ispravă, Asociația Pro Infrastructură solicită din nou Ministrului Transporturilor, domnul Felix Stroe, DEMITEREA de urgență a conducerii CNAIR și înlocuirea acesteia cu profesioniști capabili să se țină de promisiuni, experți care să implementeze așa cum trebuie proiectele majore de infrastructură rutieră!

Alte detalii despre licitație vă voi oferi după ce parcurg cu atenție documentația urcată în SEAP și mai ales planșele care o însoțesc. Până atunci, să sperăm că licitația va merg șnur și că vom avea un contract atribuit cât mai repede. O variantă ocolitoare este vitală pentru municipiul Bacău și nu numai!

sigla centura bacau jpg

Lasa un comentariu