Noul ROFUIP atacă drepturile şi libertăţile elevilor din România

Astăzi, a fost publicat în Monitorul Oficial noul ROFUIP – Regulament de organizare şi funcţionare a instituţiilor din învăţământul preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 5115/15.12.2014. Până să parcurg cele 80 de pagini, m-am uitat la prevederile care mă interesau cel mai mult şi vă mărturisesc că sunt scandalizat de normele din noul regulament.

1. Elevii nu vor mai avea voie să părăsească incinta şcolară nici măcar în pauze, fără acordul profesorului de serviciu sau al dirigintelui.

Articolul 139, litera o: Este interzis elevilor şi tinerilor din sistemul de învăţământ preuniversitar să părăsească incinta unităţii de învăţământ în timpul pauzelor sau după începerea cursurilor, fără avizul profesorului de serviciu sau a învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământul primar/profesorului diriginte.

O întrebare mai valabilă ca niciodată: De ce tratăm elevii ca pe nişte puşcăriaşi?

2. Elevii care au avut nota la purtare sub 9 în anul şcolar anterior nu vor mai putea fi aleşi ca reprezentanţi în Consiliul Elevilor. De unde şi până unde această prevedere abuzivă? Nu e mai ok să-i lăsăm pe elevi să discearnă dacă vor sau nu un reprezentant care are o notă mai mică la purtare? Există cazuri în care se sparge un geam, nimeni din clasă nu recunoaşte şi dirigintele scade nota la purtare la toată clasa. Ce vină au cei care vor să îşi reprezinte colegii şi sunt victime colaterale ale unor fapte care conduc la scăderea notei la purtare pe sistem toţi pentru unul şi unul pentru toţi?

Articolul 174, alin. 6: Elevii care au obţinut în anul şcolar anterior o notă la purtare sub 9 nu pot fi aleşi ca reprezentanţi în Consiliul elevilor.

Adunarea-Generala-CNE-2014-11

3. Elevii se pot asocia în cercuri şi asociaţii pe baza unui statut propriu, aprobat de directorul unităţii de învăţământ. Care e problema cu acest articol? E simplu. Se încalcă un drept constituţional, dreptul la asociere. Legea (OUG nr. 26/2000) prevede clar cum se înfiinţează o asociaţie, aprobarea statutului fiind exclusiv de competenţa instanţei. Intenţia celor care au întocmit ROFUIP e clară: elevii care vor să se asocieze să depindă de aprobarea directorului.

Articolul 135, alin. 1: Elevilor din învăţământul preuniversitar de stat şi particular/confesional le este garantată, conform legii, libertatea de asociere în cercuri şi în asociaţii ştiinţifice, culturale, artistice, sportive sau civice, care se organizează pe baza unui statut propriu, aprobat de directorul unităţii de învăţământ.

Trebuie să ştiţi că acest ROFUIP este opera lui Remus Pricopie, care în ultimele zile de mandat a semnat Ordinul de aprobare a noului Regulament, ca un ultim cadou pe care l-a făcut sistemului de învăţământ din România. Asta după ce la jumătatea anului trecut şi-a pus semnătura pe Ordonanţa de Urgenţă nr. 49/2014, care, în ciuda solicitărilor elevilor şi a societăţii civile, nu numai că nu a acordat elevilor drept de vot în Consiliile de Administraţie ale instituţiilor de învăţământ – aşa cum aveam eu „pe vremea mea”, dar le-a luat acestora şi dreptul de a participa ca observatori permanenţi în acest for de conducere. Astfel, conform noului ROFUIP, elevii vor fi chemaţi la aceste şedinţe numai când vrea directorul instituţiei de învăţământ şi numai la invitaţia scrisă a acestuia.

Adunarea-Generala-CNE-2014-44

Problema e că la discuţiile care au stat la baza modificărilor aduse ROFUIP a participat şi un reprezentant al elevilor, Eduard Mititelu, preşedinte al Consiliului Naţional al Elevilor. De vreme ce n-a ieşit public să nege ROFUIP-ul şi să pună presiune pe decidenţi, trag concluzia că cel care ar trebui să apere interesele elevilor a fost de acord cu aceste prevederi. Or fi şi elevii din România?

Democraţie şcolară, unde eşti?

22 thoughts on “Noul ROFUIP atacă drepturile şi libertăţile elevilor din România

  1. Mie mi se pare o idee buna. Mai putine absente si accidente in timpul orelor de clasa… Dar dupa cum zici si tu, cred ca trebuia sa existe o discutie si chiar dezbatere pe tema asta cu reprezentantii consiliului elevilor…

    Foarte grav e faptul ca acest Mititelu nu a avut reactie… Cred ca trebuia sa existe o informare clara la nivelul elevilor cu privire la aceste masuri. Ma mira totusi situatia, mai ales ca traim intr-o era a tehnologiei si o simpla postare oficiala sau nu, ar fi adus in discutie aceasta tema, chiar in mediul virtual, atat de frecventat de majoritatea elevilor. Se putea realiza chiar si un sondaj, sau petitie pro sau contra masurii. Un feedback concret poate inclina balanta decizionala… parerea mea.

  2. Dacă elevii nu fac nimic şi se aplică regulamentul e clar că societatea lui Orwell din „1984” va fi în curând una reală

  3. Problema absenteismului este una care ar trebui pusa in spatele sistemului educational si a profesorilor. Nu cred ca exista elevi care sa plece doar de dragul de a pleca. Profesorul ar trebui sa ii atraga pe elevi prin lucruri care ii vor ajuta cu adevarat pe elevi in viata. Asadar, nu consider ca portile trebuie inchise pentru a diminua absenteismul!

    1. Nu mai spune!! Si daca elevul iti spune foarte clar ca pe el nu il intereseaza nici o ora si ca abia asteapta sa dea bacalaureatul si sa scape??? Cum il mai atragi atunci??? E ca si cum tie ti-ar fi foame, nu iti place pilaful si eu ti-l bag pe gat. Ei, cum e???

    2. Nu mai spune!! Si daca elevul iti spune foarte clar ca pe el nu il intereseaza nici o ora si ca abia asteapta sa dea bacalaureatul si sa scape??? Cum il mai atragi atunci??? E ca si cum tie ti-ar fi foame, nu iti place pilaful si eu ti-l bag pe gat. Ei, cum e?

  4. Imi amintesc cum directorul liceului unde am invatat eu m-a fortat sa demisionez de la conducerea CSE si CJE pentru ca inspectoarea generala era din alt partid. Era speriat ca nu mai controla toate lucrurile in liceul lui, terenul politicianului alpha. Daca si alte generatii vor fi cenzurate in halul asta, o sa intarziem tare mult.

  5. este foarte bun redactat,ce să facă când părăseste curtea scolii?-se droghează-consumă alcool stau numa prin cafenele,după ce că 40% dintre ei sunt afoni nu își fac niciodată temele….

    1. Si cu ce te deranjeaza pe tine? Se drogheaza pe banii si sanatatea ta? NU! Atunci taci! Nu e treaba ta ce fac altii, vezi-ti de treaba ta, pentru lipsa de la orele de curs exista ABSENTA!

      P.S: Cauta in DEX ce inseamna „afon”, te-ai facut de ras, incercand sa pari destept! :))

  6. Dragilor, toti aveti dreptate, din punctul vostru de vedere. Poate voi ati fost niste elevi normali. Asa vad eu din modul in care va exprimati. Ar trebui sa va ganditi la majoritatea elevilor din zilele noastre. Nu stiu la ce licee ati fost voi sau la cel scoli generale, dar situatia este destul de grava. Sunt de acord cu vo, cu faptul ca elevul trebuie sa aiba toate drepturile democratice dar voi stiti cine plateste cu libertatea pentru ce i se intampla unui elev in timpul programului scolar? Va spun eu, profesorul de serviciu. Eu sunt de acord ca elevul sa plece de la scoala daca nu vrea sa invete, sa ramana repetent dar de ce sa faca un om puscarie doar pentru ca el a vrut sa mearga la magazin sa-si ia tigari si i se intampla un accident. Asta e normal? Profesorii sunt trasi la raspundere pentru tot ce li se intampla elevilor.

  7. ELEVII SI PROFESORII AU DREPTURI SI OBLIGATII.
    Referitor la art.139/lit.o din textul tau,este necesara o astfel de masura. Nu stiu daca ai vazut, insa intr-o pauza, o eleva din clasele primare a fost accidentata mortal, cand venea de la magazinul de peste drum de scoala.Elevii primesc cornul si laptele. Isi pot cumpara alte alimente inaintea orelor de curs. Referitor la obligatia elevului de a fi in clasa in timpul orelor de curs. In scolile profesionale elevii care nu intra la clasa, fumeaza ori deranjeaza alte ore de clasa. Indatorirea profesorului este sa fie la clasa, la fel ca si a elevului.Sau ti se pare normal ca profesorul sa isi tina ora de curs iar elevul sa chiuleasca?
    Art174/alin6. Ti se pare normal ca un elev care are absente multe sau abateri repetate/grave de la regulament sa fie ales REPREZENTAT AL ELEVILOR?

  8. Este ca si situatia din Parlament. Reprezentantii romanilor sunt cei care au probleme cu legea. Intr-o tara democratica, adica in cea in care se respecta drepturile cetateanului dar acesta isi asuma obligatiile fata de stat,nu se accepta asa ceva. Atunci dragilor nu ma mira ca aveti astfel de pareri.
    Art 135/alin1 in privinta acestui articol, elevii au tot dreptul,verificarea se realizeaza pentru a nu fi incalcate anumite legi. Gndeste-te cum ar fi ca elevii cei mai batausi sa faca un club de wrestling si apoi sa se bata prin scoala. Alte stiri bomba la televiziunile care „educa” prin emisiuni , invitati si/sau prezentatori de calitate indoielnica.
    Ca incheiere, daca tot mai aveti dubii, verificati ceva regulamente ale scolilor din tarile in care se face carte.

  9. Este ca si situatia din Parlament. Reprezentantii romanilor sunt cei care au probleme cu legea. Intr-o tara democratica, adica in cea in care se respecta drepturile cetateanului dar acesta isi asuma obligatiile fata de stat,nu se accepta asa ceva. Atunci dragilor nu ma mira ca aveti astfel de pareri.
    Art 135/alin1 in privinta acestui articol, elevii au tot dreptul,verificarea se realizeaza pentru a nu fi incalcate anumite legi. Gndeste-te cum ar fi ca elevii cei mai batausi sa faca un club de wrestling si apoi sa se bata prin scoala. Alte stiri bomba la televiziunile care „educa” prin emisiuni , invitati si/sau prezentatori de calitate indoielnica.
    Ca incheiere, daca tot mai aveti dubii, verificati ceva regulamente ale scolilor din tarile in care se face carte.

  10. Elevilor le este asigurata libertatea de a se grupa, insa verificarea este pentru ca din punct de vedere legal, activitatile lor sa nu afecteze drepturile si libertatile altora. Cum ar fi sa creeze un club de wrestling cei mai batausi elevi? Imagineaza-ti cum ar fi. Sau sa creze laboratore cu substante periculoase.
    Domnilor, daca mai aveti dubii, cititi si regulamente ale scolilor in care se face carte, prin Europa sau Asia(de Est) si apoi mai vorbiti. Faptul ca nu vreti sa vedeti si consecinte ale „libertatilor” pe care le cereti, e un lucru grav, care duce la iresponsabilitate.

  11. Cel care se erijează într-un apostol al democraţiei şcolare, în
    fapt,nu ştie nimic despre atualul sistem educaţional românesc.
    Art.139 lit.O este un articol de PROTECŢIE.Cine doreşte să citească acest ROPUIP, va descoperi şi alte elemente pozitive, pe lângă
    cele susceptibile de analiză sau chiar critică.

  12. Am invatat intr-un sistem educational condus de un regim opresiv si asta nu mi-a anihilat libertatea de alegere si opiniile pe care mi le-am creat. La ce buna libertatea daca nu stii ce sa faci cu ea. Si prea multi dintre copiii de azi nu stiu

  13. Salut! Nu sunt de acord cu noul ROFUIP, si ceea ce ma deranjeaza cel mai mult este ca noi elevii suntem tratati ca niste animale, pentru neprezentarea la ora exista ca pedeapsa absenta dar nu vii tu si ii tii inchisi ca pe niste animale in scoala,mi s-ar parea corect ca nici profesorii sa nu paraseasca incinta scolii, sa-si rezolve „problemele” dupa orele de curs,pt ca ar trebui sa fie un exemplu pt elevi, fuckin idiots……….si la fel si cu confiscarea telefonului si elevul trebuie sa plateasca amenda pt recuperarea lui… cititi art 44 alineatul 8 din Constitutia Romaniei… Pa !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *