Silvian-Emanuel Man este Studentul anului 2014 în cercetare

Vineri, 6 Martie 2015 | Studenti | 1 comentariu

Zilele trecute au fost anunțați câștigătorii ediției cu numărul 5 a Premiilor Arhivelor Naționale, iar premiul I “Studentul anului 2014” îi revine lui Silvian-Emanuel Man, titlul fiind acordat de Arhivele Naționale ale României pentru contribuția pe care studentul ieșean a adus-o în domeniul istoriei.

Pe Silvian îl știam ca lider al mișcării studențești din centrul universitar Iași și mai puțin ca istoric. Liga Studenţilor din Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi (LS IAŞI), pe care Silvian-Emanuel Man o conduce, a stârnit valuri în învățământul superior după ce a constatat o serie de nereguli la nivelul universității (încălcări ale Legii Educaţiei Naţionale, ale Statutului Studentului, ale regulamentelor interne, ale metodologiei de asigurare a calităţii de la ARACIS precum şi ale standardelor procesului Bologna). Totul a culminat cu decizia conducerii Universității Cuza de a-și chema propriii studenți în judecată.

Revenind la premiul pe care l-a primit zilele trecute din partea Arhivelor Naționale ale României, i-am adresat câteva întrebări lui Silvian despre activitatea sa ca istoric.

silvian emanuel man

1. De unde pasiunea pentru istorie?

Silvian: De la bunici, ascultând poveşti despre război şi vremurile grele prin care a trecut țara. Din cărţile care îmi cădeau în mână când eram mic, tot pe cele de istorie le-am preferat. Consideram esenţială cunoaşterea experienţei umane acumulate de-a lungul timpului. Pentru mine era o formă de reactivare a memoriei. La multe dintre întrebări nu primeam un răspuns, aşa că eram nevoit să-l caut. Aşa am realizat că memoria noastră colectivă este de scurtă durată şi că avem nevoie de agenţi sociali care să o menţină activă. Rolul istoricului nu este doar acela de a cerceta faptele petrecute în trecut, ci şi acela de a le îndrepta pe cele din prezent şi a îndruma paşii spre viitor. Din păcate, în sistemul actual de învăţământ istoria este predată foarte prost şi elevii nu au niciun ataşament faţă de această materie. Istoria făcută în şcoală nu are parcă nicio legătură cu ceea ce se face la facultate. Dacă materia din universitate s-ar reduce şi ar fi introdusă în şcoli, elevii ar înţelege istoria şi ar prinde drag de această materie, pentru că ar avea sens şi aplicabilitate în ziua de astăzi. Dragostea faţă de istorie înseamnă şi ataşament faţă de valorile naţionale.

2. Pe ce teme ai scris anul trecut?

Silvian: Anul trecut am scris despre influenţa rusească în Biserică în secolele XVIII-XIX, relaţii Biserică-Stat şi secularizarea averilor mănăstireşti. Pe lângă specializarea mea principală de istorie modernă, îmi menţin pasiunea şi interesul pentru istorie contemporană, unde abordez teme precum mişcarea studenţească din România sau istoria dreptei româneşti. În prezent sunt bursier al Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc (IICCMER), unde lucrez la un proiect de cercetare intitulat Mişcări studenţeşti anticomuniste în România anilor 1944-1948. Studenţii nu îşi cunosc trecutul şi dacă ar face-o şi-ar da seama că astăzi au foarte puţină putere în societate în comparaţie cu câtă putere şi responsabilitate civică aveau în perioada interbelică sau în anii ’90.

3. Ce planuri de viitor ai în domeniul acesta?

Silvian: Deocamdată lucrez la lansarea proiectului de identitate şi istorie a mişcării studenţeşti realizat de către Liga Studenţilor din Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Paşi înapoi nu fac, chiar dacă cercetarea este lungă şi anevoioasă – mai ales datorită volumului de informaţie şi lipsei de finanţare în acest domeniu. Este nevoie de o generaţie tânără de istorici care să ofere românilor o istorie sinceră, lipsită de influenţe ideologice sau politice. Ce a fost, a fost şi trebuie să acceptăm ca atare dacă vrem să mergem mai departe. Este drept, nu poţi oferi fiecăruia acelaşi discurs. Discursul istoricului trebuie să fie adaptat la receptor, dar nici receptorul specialist să nu judece istoricul pentru discursul oferit unui nespecialist sau nici vice-versa. Astăzi, mai mult ca oricând, avem nevoie de echilibru şi de calitatea de a distinge faptele şi lucrurile între ceea ce par şi cum sunt ele de fapt. Asta te învaţă istoria!

ziar istorie miscare studenteasca

Astfel de tineri, colegi de generație, o să tot apară la mine pe blog. Sunt puțini tineri curajoși, care au tăria să se lupte pentru drepturile lor și ale colegilor lor și îndrăzneala de a-și asuma public lucrurile pe care le cred, iar aceștia merită scoși în față.

P.S.: Mi-e jenă de majoritatea liderilor asociațiilor studențești din Iași, care sunt implicați politic, care mimează reprezentarea studențească și care au afirmat în diverse medii că Silvian ar fi o nulitate academică.

1 comentariu la “Silvian-Emanuel Man este Studentul anului 2014 în cercetare”

  1. paraschiv 20 Martie 2015 at 09:44 Permalink

    L-am ascultat pe Silvian la conferinta despre ”Sfintii inchisorilor” si m-a impresionat. Cati tineri stiu cat de important este sa-ti iubesti tara? Asta am vazut la el! Emana forta, demnitate, daruire si charisma si ascultandu-l intelegi ca lucrurile se pot schimba in Romania. De tineri ca el avem nevoie!


Lasa un comentariu