Știu că nu este o zi tocmai potrivită pentru vești serioase, însă ziua de azi se anunță foarte importantă pentru băcăuani. Suntem cu toții puși în fața unui paradox: timp de 11 ani am fost păcăliți că Centura Bacău se face și taman de Ziua Păcălelilor urmează ca acest obiectiv să devină o certitudine.
Astăzi, la ora 10:00, CNADR semnează cu turcii de la Eko Insaat Ve Tic As contractul de execuție a variantei ocolitoare a municipiului Bacău, în valoare de aproape 400 de milioane de lei (circa 90 de milioane de euro). Curios, căci în proiect valoarea estimată a investiției se ridica la 130 de milioane de euro. Amânat în ultimii ani de ping-pongul contestațiilor privind licitația, la evenimentul de astăzi sunt așteptați premierul Victor Ponta și Ioan Rus, ministrul Transporturilor. Coincidență sau nu, președintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan, efectuează astăzi o vizită în România. Având în vedere că dimineață are o întâlnire bilaterală cu Klaus Iohannis, șansele să-l vedem prin Bacău tind spre zero.
V-am arătat deja pe unde va trece centura ocolitoare a Bacăului (proiectul oficial), așa că nu are rost să repet detaliile tehnice ale proiectului. Când va fi gata (dacă va fi gata), municipiul Bacău va avea în sfârșit ocazia să respire. Așa cum am precizat ieri într-un post pe pagina inițiativei Băcăuanii vor piste pentru biclete, am scăpa de jumătate din traficul din municipiul Bacău (cel de tranzit), lucru care înseamnă beneficii pentru toată lumea: mai puțin praf, mai puține noxe, mai mult confort în trafic și, sperăm noi, un context mai favorabil pentru realizarea pistelor pentru biciclete în oraș. În altă ordine de idei, cei care tranzitează des Bacăul (asta în cazul în care nu au de gând să oprească la McDonald’s) vor câștiga cel puțin un sfert de oră. Au și lucruri de pierdut, să fim serioși: cine ne mai admiră bisericile grandioase de milioane de euro, construite în ultimii ani sau încă aflate în construcție?
Autoritățile se jură că la finalul anului viitor lucrările vor fi terminate. Pare cam optimist acest termen, dar aș putea să îl iau în calcul având în vedere că anul viitor avem alegeri locale și parlamentare. Astfel, Victor Ponta, Dragoș Benea (președintele CJ Bacău), Ioan Rus și toți ceilalți membri ai partidului de guvernământ au tot interesul ca centura să fie gata. După atâția ani plini de vrăjeală, poate ne alegem și noi cu ceva concret și cu adevărat util pentru Bacău. Avem nevoie de centură ca de aer. La propriu!
Odată ce va fi semnat contractul de execuție, singurul obstacol care se mai poate afla în calea realizării Centurii Bacăului este lipsa banilor. Eu, unul, sunt rezervat în privința asta după ce am văzut negru pe alb un răspuns în acest sens al directorului CNADR, Narcis Ștefan Neaga:
Construcția Variantei de Ocolire Bacău este inclusă în Proiectele cu Finanțare din Fonduri Externe Nerambursabile (FEN) Postaderare/Programe din Fondul de Coeziune. Pentru anul 2015 are prevăzută în proiectul Bugetului de Stat suma de 170 milioane lei. (19.12.2014)
Dacă finanțarea pe fonduri europene este atât de certă, de ce directorul CNADR nu a specificat suma alocată acestui proiect? Chiar dacă centura ar fi prinsă pe fonduri europene, cu siguranță e vorba de un program din cadrul exercițiului bugetar 2007-2013, ceea ce înseamnă că banii trebuie cheltuiți până la finalul anului 2015. Nu voi fi prezent la eveniment astăzi, dar sper ca jurnaliștii prezenți în sală să obțină răspunsurile necesare: concret, cu ce bani se face? Cât pune Guvernul? Beneficiază de fonduri europene?
Fără îndoială, parcursul acestui proiect reprezintă o adevărată telenovelă, depășită ca durată probabil doar de Tânăr și neliniștit. Dacă e să mă întrebați de gen, aș merge pe dramă, cu influențe de mister. Să sperăm că nu se transformă până la final într-un serial polițist, dacă mă înțelegeți ce vreau să zic. Pentru istorie, voi relua episoadele, așa cum mi le amintesc eu:
- 2003 – 2004: Guvernul Adrian Năstase elaborează primul proiect al centurii și promite realizarea obiectivului până în 2007, cu bani împrumutați de la BIRD;
- 2005 – 2008: proiectul zace în sertarele de la București sub guvernele lui Tăriceanu;
- iunie 2008: Accident rutier grav în Bacău pe fondul lipsei centurii ocolitoare
- iulie 2008: sub guvernarea PNL, primarul Romeo Stavarache promite realizarea centurii și demararea lucrărilor în toamnă;
- august 2008: Ludovic Orban, pe atunci ministru al Transporturilor, vine la Bacău și promite centură și autostradă;
- iulie 2009: Romeo Stavarache, Dragoș Benea și Dorian Pocovnicu trântesc proiectul centurii pe masa Guvernului PDL+PSD;
- septembrie 2009: Un TIRist rus se miră că nu a găsit centura Bacăului;
- februarie 2010: Am pierdut finanțarea de la Banca Mondială;
- martie 2010: coloană de 2 kilometri la intrare în oraș, lipsa centurii se simte mai tare ca niciodată;
- octombrie 2010: Dragoș Benea declară că proiectul zace la Ministerul Transporturilor din cauză că nu are finanțare;
- noiembrie 2010: Paul Dobre (PNL) critică și el lipsa de atenție a Guvernului Boc pentru centură;
- decembrie 2011: Anca Boagiu fură curent și anunță că centura va fi foarte ieftină, urmând a fi scoasă la licitație în martie 2012;
- mai 2012: Dragoș Benea promite realizarea centurii;
- mai 2012: aflat în campanie electorală în Bacău, Victor Ponta promite că va susține proiectul centurii;
- iulie 2012: USL Bacău promite din nou realizarea centurii;
- decembrie 2012: Deputatul Cosmin Necula promite și el centura;
- aprilie 2013: Dragoș Benea spune că lucrările încep până la finalul anului 2013, iar Romeo Stavarache declară că centura trebuie să fie gata la finalul anului 2015;
- mai 2013: apare noul proiect oficial al centurii;
- iunie 2013: Dragoș Benea promite în numele Guvernului centura;
- noiembrie 2013: compania Eko Insaat Ve Tic AS din Turcia câștigă licitația, urmează contestațiile;
- decembrie 2013: Am fost pocit, suntem duși cu zăhărelul;
- mai 2014: Campanie electorală, Victor Ponta promite că lucrările vor începe imediat după 8 mai;
- august 2014: Victor Ponta are deja datorii la mine;
- august 2014: Dragoș Benea anunță semnarea contractului de supervizare a lucrărilor la centură (dirigenția de șantier);
- octombrie 2014: în plină campanie electorală, apare minciuna cum că au fost soluționate contestațiile la licitație și că decizia e finală;
- noiembrie 2014: licitația este contestată din nou.
- februarie 2015: Curtea de Apel București, decizie finală: turcii construiesc centura;
- martie 2015: se anunță semnarea contractului de execuție;
- azi: se semnează contractul de execuție.
Spor la treabă! Turcii muncesc frumos din câte am văzut eu în excursiile mele la ei prin țară. Dacă vor avea banii necesari să își facă treaba, eu zic că până în 2016 avem centura gata. Am văzut cu ochii mei niște proiecte de infrastructură spectaculoase în Turcia terminate într-un timp extrem de scurt. Turcaleții nu se joacă!
La cate razgandeli si minciuni ai mentionat tu in lista, crezi ca o sa ii mai creada cineva ca vor face ceva? Daca e praf in ochi si de data aceasta?
Macar aceasta centura va fi pe model autostrada (2 benzi / + banda de urgenta pe sens) si despartitor? ca nimeni nu spune
Da, va fi pe model de autostradă pe porțiunea Nicolae Bălcescu – Bogdan Vodă.