A început Săptămâna Europeană a Regiunilor și Orașelor, un foarte bun prilej anual pentru schimbul de bune practici care să folosească la dezvoltarea orașelor noastre. Anul acesta particip online și m-am înscris în special la atelierele și grupurile de lucru care vizează mobilitatea urbană și operațiunile de regenerare urbană.
Luând parte astăzi la un workshop despre cum transportul public poate deveni mai verde, nu am putut să nu mă gândesc la rețeaua de transport public din municipiul Bacău: deficitară în primul rând la capitolul acoperire a teritoriului.
Acoperirea rețelei (conectivitatea, cum este denumită în limbajul de specialitate) este principala problemă pe care va trebui să o rezolve noul contract prin care va fi delegat serviciul de transport public local, așa cum a decis Consiliul Local.
Am observat că TTL Planning, firma care se ocupă de documentațiile pentru acest nou contract, a demarat un sondaj online despre transportul public local. Nu este suficient. Am spus-o și în plenul Consiliului Local: traseele trebuie modificate astfel încât să acopere toate cartierele orașului și să asigure o frecvență acceptabilă pentru toate punctele de interes.
Analizele origine-destinație (adică unde se duc și de unde vin băcăuanii într-o zi obișnuită) sunt esențiale pentru stabilirea viitorului program de transport public local și fără ele ne vom păcăli.
Felul în care vor fi trasate liniile de transport public local în viitorul program de transport va arăta ce fel de oraș ne dorim: unul în care peste jumătate dintre băcăuani să depindă în continuare de autovehicul sau unul în care să ajungem în orice colț al orașului în 15 minute cu autobuzul.
Mai jos: harta actualelor trasee de transport public din Bacău, extrasă din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă. Se vede cu ochiul liber că traseele nu acoperă multe cartiere ale orașului.