Vă spuneam la începutul anului că demersurile pentru realizarea PMUD (Planului de Mobilitate Urbană Durabilă) al municipiului Bacău sunt pe cale să înceapă, ca urmare a presiunilor noastre ce au determinat municipalitatea să aloce aproximativ 100.000 de euro pentru redactarea acestui document foarte important pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere și de transport din oraș până în 2020.
De ce este atât de important Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD)?
E simplu. Dacă vrem piste și parcări pentru biciclete, autobuze electrice, parcări supraterane sau subterane, pasaje pietonale, stații intermodale pentru mijloacele de transport în comun, un sistem inteligent de gestionare a biletelor, benzi dedicate transportului public, zone pietonale în locul celor rutiere (mai ales în zona centrală) și chiar transport public electrificat în anumite zone ale orașului, trebuie să atragem fonduri europene. În acest sens, avem la dispoziție axele 3.2 și 4.1 din Programul Operațional Regional (POR) ce nu pot fi accesate decât în baza unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă.
Despre planurile de mobilitate scriu de mai bine de 2 ani, mai precis de când am început mai serios demersurile pentru convingerea autorităților că bicicliștii au nevoie de infrastructură adecvată, prin inițierea Băcăuanii vor piste pentru biciclete.
Ce am făcut acum în privința realizării și aplicării PMUD în Bacău:
- iunie 2015: am participat la Festivalului de dezvoltare urbană Urban Fest al Comisiei Europene;
- septembrie 2015: în deschiderea Săptămânii Mobilității Europene am lansat un apel către autorități privind nevoia realizării acestui plan;
- octombrie 2015: m-am interesat cu privire la situația taximetriștilor din Bacău;
- octombrie 2015: în urma promisiunilor pe care reprezentanții municipalității ni le-au făcut la dezbaterea ce a deschis Săptămâna Mobilității, am luat Primăria Bacău la întrebări despre realizarea PMUD;
- ianuarie 2015: înainte de adoptarea bugetului pe anul 2016, am lansat un apel către viceprimarul Ilie Bîrzu în ideea de a-și respecta promisiunile, prinzând PMUD în bugetul local pe anul acesta;
- etc.
Sunt multe de spus despre cum se mișcă sau nu persoanele în municipiul Bacău, indiferent de forma de transport pe care o luăm în discuție, dar important acum e că Primăria Bacău a lansat (în sfârșit!) licitația pentru elaborarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă. Dacă mă întrebați pe mine, lucrul ăsta trebuia să se întâmple cu mult timp în urmă, preferabil în perioada 2007-2013, din fonduri europene. Anunțul a fost publicat pe 18 aprilie, iar data limită până la care se primesc oferte e 10 mai 2016.
Valoarea contractului este estimată la 364.166 lei și presupune analiza studiilor și planurilor anterioare, a dezvoltării planificate, un model de transport, elaborarea și testarea pachetelor de măsuri, dezvoltarea alternativei selectate în cadrul planului de mobilitate, elaborarea unui plan de mobilitate „integrată”, evaluarea strategica de mediu, elaborarea planului de finanțare aferent PMUD, respectiv întreținerea și exploatarea modelului de transport propus în cadrul planului de mobilitate integrat.
Sper ca licitația să fie câștigată de cineva care are capacitate și expertiză în domeniul mobilității urbane. Vreau să cred că grupurile de inițiativă precum Băcăuanii vor piste pentru biciclete vor fi băgate în seamă și chemate la masa discuțiilor atunci când va fi creionat acest plan extrem de relevant pentru cum va arăta Bacăul peste 4 ani! Unul dintre principiile care stau la baza PMUD-urilor este implicarea cetățenilor în tot procesul: realizare, aplicare și evaluare. Aplicarea înseamnă exact proiectele concrete de care vă vorbeam mai sus: piste pentru biciclete, parcări supraterane, autobuze electrice etc.
Voi sta cu ochii pe această procedura ca pe butelie și voi cere toată documentația pentru licitația desemnării celor care vor redacta Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), indiferent de postura pe care o voi avea după 5 iunie!
foto: Turul Bacăului pe bicicletă (sâmbătă, 23 aprilie 2016)
Acest plan ar trebui să includă și localitățile limitrofe. Cred că ar fi utile piste de biciclete care să unească Bacăul de Hemeiuș atât prin Lilieci cât și prin Mărgineni, Bacău Luncani și Bacău Măgura. Aceste piste ar fi utile atât pentru agrement cât și pentru navetiști