Sunt respectate drepturile și interesele elevilor din județul Bacău? Aflăm din raportul CJE.

Este o întrebare la care au încercat să găsească un răspuns foarte bine fundamentat tinerii de la Consiliul Județean al Elevilor (CJE) Bacău. Cum? Printr-un chestionar complex, aplicat la nivelul instituțiilor de învățământ din tot județul Bacău, la care au răspuns aproximativ 500 de elevi din 29 de licee în perioada 5 iunie – 22 iulie 2017.

Rezultatele au fost adunate, procesate și lansate zilele trecute în Raportul privind implementarea Statutului Elevului în județul Bacău pentru anul școlar 2016-2017. Așadar, hai să vedem ce spun elevii din județul Bacău cu privire la respectarea drepturilor lor:

  • 93,96% se simt în siguranță în unitățile de învățământ;
  • 51,46% au declarat că opționalele le sunt impuse sau cel puțin parțial impuse;
  • 28,13% s-au confruntat cu lipsa manualelor la anumite materii;
  • doar 51,25% sunt mulțumimți de consilierea psihopedagogică;
  • 36,67% spun că procesul de evaluare a cunoștințelor este fie subiectiv, fie parțial obiectiv;
  • totuși, doar 1,46% dintre elevi au contestat notele obținute în urma testărilor de la clasă;
  • 34,58% susțin că accesul la dotările școlii este fie restrâns, greoi sau chiar interzis, fie parțial (doar pe durata cursurilor și doar pentru anumite funcționalități);
  • 38,75% (deci 2 din 5 elevi) au afirmat că libertatea de exprimare nu este deloc încurajată sau este încurajată doar în anumite situații izolate;
  • aproximativ 10% dintre elevi au spus că li se impune să participe la olimpiade de către profesori (7,92%) și părinți (1,46%);
  • 20,25% nu au avut posibilitatea să acorde feedback semestrial cadrelor didactice;
  • 39,17% au declarat că nu sunt informați înainte să li se consemneze notele în catalog
  • 57,08% susțin că absențele sunt consemnate nu pentru absența fizică a elevului, ci în cazul echipamentului sportiv (31,25%) sau, mai rău, în scop coercitiv (25,83%);
  • 27,5% spun că asocierea în structuri reprezentative ale elevilor NU este liberă și independentă (fără intervenția cadrelor didactice), în timp ce 13,96% declară că nu sunt deloc interesați de acest drept;
  • 78,33% își aleg în mod liber, democratic și secret reprezentanții în Consiliul Școlar al Elevilor și în Consiliul de Administrație;
  • 27,54% nu beneficiază de subvenția de 50% la transportul local în comun (prevăzută de Legea Educației Naționale nr. 1/2011);
  • dintre elevii băcăuani care fac naveta pentru a ajunge la școală (42,5%), 24,02% spun că aceasta fie nu le este decontată, fie acest lucru se întâmplă parțial;
  • 12,29% au depus o cerere în baza Legii 544/2001 a liberului acces la informații de interes public;
  • 54,37% nu au încredere sau au încredere parțială (doar în anumite cazuri) în serviciile medicale din cadrul unităților de învățământ.

Concluzionând, raportul relevă faptul că majoritatea unităților de învățământ încă nu și-au îndeplinit obligația de a implementa și/sau respecta integral Statutul Elevilor:

Considerăm că recunoașterea și respectarea drepturilor elevilor ar trebui să fie o prioritate pentru orice unitate de învățământ din România și sperăm că în anul școlar 2017-2018 elevii din județ vor putea cu adevărat cunoaște și beneficia de drepturile lor deja reglementate la nivel național prin Statutul Elevului. – reprezentanții CJE Bacău

-> Raportul integral poate fi consultat aici: http://bit.ly/risejcjebacău

cje bacau 2016 2017

În urma analizei răspunsurilor elevilor, Consiliul Județean al Elevilor Bacău a propus mai multe recomandări:
❖ Discuţii cu ISJ în vederea rezolvării problemelor amintite
❖ Discuţii cu CSE şi cu directorii pentru problemele de la nivel școlar
❖ Excluderea implicării cadrelor didactice în cadrul alegerilor pentru elevii reprezentanți, conform Statutului Elevului, și sancționarea acestora pentru încălcarea legii atunci când este cazul;
❖ Anularea tuturor alegerilor care nu respectă Statutul Elevului și Metodologia de organizare si desfășurare a alegerilor pentru Consiliul Elevilor;
❖ Respectarea dreptului președintelui Consiliului Școlar al Elevilor de a participa în calitate de observator la ședințele Consiliului de Administrație al unității de învățământ din care face parte;
❖ Racordarea la pozițiile CNE pe tema manualelor, uniformelor, burselor etc.
❖ Sancționarea liceelor care au introdus prevederi ilegale în regulamentele interne
❖ Publicarea Statutului pe prima pagină a site-ului unităților de învățământ cât și pe site-ul ISJ, astfel încât să fie ușor accesibil;
❖ Realizarea de campanii de promovare a drepturilor elevilor de către CȘE/CJE;
❖ Dispunerea de sancțiuni de către MEN/ISJ pentru unitățile școlare care nu implementează integral documentul;
❖ Respectarea Statutului Elevului în spiritul în care a fost scris și evitarea folosirii „portițelor” de interpretare sau exprimare pentru a nu acorda elevilor drepturile prevăzute;
❖ Tratarea CȘE/CJE ca parteneri în dezvoltarea învățământului preuniversitar;
❖ Consultarea CȘE/CJE în toate aspectele ce influențează viața elevilor.

Așadar, avem în continuare mult de lucrat în ceea ce privește asigurarea drepturilor elevilor, beneficiarii direcți ai sistemului de învățământ preuniversitar. Tot ceea ce facem în învățământul local trebuie să fie cu gândul la elevi și abia apoi la cadrele didactice și părinți.

6 thoughts on “Sunt respectate drepturile și interesele elevilor din județul Bacău? Aflăm din raportul CJE.

  1. „38,75% (deci 1 din 4 elevi)”? de ce am senzatia ca uneori articolele tale sunt intentionat negative?

    1. Am greșit, se mai întâmplă. Așadar, e mai rău: 2 din 5 elevi.
      În cazul acesta, articolul este „negativ” pentru că scoate în evidență problemele. Eu, unul, activez în spațiul public și implicit fac politică pentru a rezolva probleme. Dacă era totul lapte și miere în comunitatea noastră, nu mă mai stresam. Nu aveam de ce. 🙂

  2. Situatia este mult mai trista decat cea prezentata in raport. Din pacate avem in randul nostru tineri carora le este frica sa isi exprime opinia, frica justificata pe alocuri si intr-o oarecare masura. Disciplinele optionale sunt impuse, pe motiv de norme si catedre, votarea lor fiind facuta in cadrul sedintelor fie prin manipulare grosolana, fie in fals pe modelul: sedinta cu parintii, cu o ordine de zi obisnuita, persoana desemnata cu redactarea procesului verbal apropiata de diriginte/invatator isi lasa suficient spatiu pentru completarea ulterioara a subiectului optionale, parintii semneaza un proces verbal obisnuit, iar la directiune este depus un proces verbal adaugit cu ce trebuie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *