Luni, 10 Aprilie 2017 | Bacau, Initiative personale | 1 comentariu
Anual, fiecare autoritate publică locală (poate) pune la dispoziția organizațiilor non-guvernamentale, cultelor și persoanelor fizice interesate fonduri nerambursabile pentru activitățile lor non-profit, în baza Legii 350/2005. Cum legea e destul de slabă și totodată flexibilă în prevederi, depinde foarte mult de fiecare autoritate locală în parte cum arătă actele procedurale care stabilesc regulile pentru acordarea acestor finanțări. Mă refer la metodologia generală și la ghidurile de finanțare pentru fiecare domeniu în parte. Dacă prin alte părți aceste acte procedurale sunt discutate, amendate și aprobate o dată și bine, Primăria Bacău le scoate în dezbatere publică în fiecare an. Cel puțin asta s-a întâmplat până acum, inclusiv anul acesta. Ceea ce nu e neapărat rău, căci an de an pot exista și sunt sigur că apar sugestii de îmbunătățire a cadrului legal. Din păcate, sfatul meu de vara trecută nu a fost ascultat de către mai marii din executivul băcăuan, motiv pentru care iată-ne din nou ajunși în luna aprilie fără acte procedurale aprobate și fără apel lansat. Anul trecut, atât în ședințele Consiliului Local cât și în discuțiile cu aparatul tehnic, am insistat foarte mult ca procedura să se discute la finalul lui 2016, astfel încât apelul pentru depunerea proiectelor să fie anunțat imediat după aprobarea bugetului local pentru anul 2017. Asta e, n-a fost să fie. La începutul săptămânii trecute, într-o dimineață pe răcoare, a avut loc dezbaterea publică a proiectului de act normativ privind aprobarea actelor procedurale pentru punerea în aplicare a Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, pusă la cale de Primăria Bacău cu supraoamenii care au fixat 3 consultări publice în același loc, fix la aceeași oră. După ce au luat cuvântul puținii cetățeni prezenți la dezbatere, majoritatea dintre ei reprezentând organizații non-guvernamentale din Bacău, am folosit și eu microfonul la final pentru a susține o serie de modificări pe care mi-ar plăcea să le văd în proiectul de hotărâre care va intra la vot în Consiliul Local: Legea 350, art. 37 alin. (1) Autoritatea finanţatoare şi beneficiarul pot stabili în contractul de finanţare nerambursabilă ca plăţile către beneficiar să se facă în tranşe, în avans, în raport cu faza de execuţie a proiectului şi cu cheltuielile aferente, în funcţie de evaluarea posibilelor riscuri financiare, de durata şi evoluţia în timp a activităţii finanţate ori de costurile interne de organizare şi funcţionare ale beneficiarului. De asemenea, Legea finanțelor publice 273/2006 oferă această posibilitate la art. 54 alin. (8): Pentru anumite categorii de cheltuieli se pot efectua plăţi în avans de până la 30%, în condiţiile dispoziţiilor legale. (9) Sumele reprezentând plăţi în avans, efectuate potrivit alin. (8) şi nejustificate prin bunuri livrate, lucrări executate şi servicii prestate, până la sfârşitul anului, în condiţiile prevederilor contractuale, vor fi recuperate de către instituţiile publice care au acordat avansurile şi se vor restitui bugetului din care au fost avansate. În schimb, ca să vă faceți o idee și să comparăm puțin lucrurile, hai să vă arăt ce grilă au cei din Cluj-Napoca. Altceva, nu? 🙂 Nu în cele din urmă, le-am sugerat funcționarilor din cadrul Primăriei Bacău să urce pe site-ul municipalității versiunea curentă a Legii 350/2005, lucru care observ că s-a întâmplat între timp. Puteam veni cu aceste propuneri de modificare direct în Consiliul Local ca amendamente la proiectul de hotărâre, dar cred că e mult mai bine că le-am adus în atenția celor din aparatul tehnic la dezbaterea publică de săptămâna trecută, întâlnire la care a participat inclusiv primarul Cosmin Necula. Cum acesta și-a aratat susținerea pentru multe dintre propunerile mele, chiar sper să le regăsesc în actul normativ final. Aceste idei nu vin numai din puțul gândirii mele și ca urmare a experienței mele din societatea civilă, ci mai ales din partea unor organizații care în ultimii ani au militat intens pentru îmbunătățirea cadrului de acordare a finanțărilor nerambursabile. Iar acum mă refer în mod special la RYMD și acea Coaliție pentru Bacău care a funcționat până în primăvara anului 2016, dar și la nou-înființata Federație a Tinerilor din Bacău, structura umbrelă care a găzduit în luna februarie o dezbatere pe marginea aplicării Legii 350/2005 la nivel local, eveniment “soldat” cu o serie de propuneri ale ONG-urilor de tineret.
Dacă aveți și alte propuneri, le aștept cu mare interes!
Articole recomandate:
Search
Articole Recente
- Ședința Consiliului Local Bacău din 28 noiembrie 2023 (rezumatul proiectelor)
- Agenda evenimentelor din Bacău (24-26 noiembrie 2023)
- Invitație la dezbaterea publică a proiectului terenuri deschise
- Agenda evenimentelor din Bacău (17-19 noiembrie 2023)
- Agenda evenimentelor din Bacău (10-12 noiembrie 2023)
Comentarii recente
- Simona on Proiect în consultare publică: terenuri de sport ale școlilor și liceelor deschise pentru toți băcăuanii
- Ionut on Proiect în consultare publică: terenuri de sport ale școlilor și liceelor deschise pentru toți băcăuanii
- Radu on Proiect în consultare publică: terenuri de sport ale școlilor și liceelor deschise pentru toți băcăuanii
- Kristofer on Agenda evenimentelor din Bacău (27-29 octombrie 2023)
- Kross on Agenda evenimentelor din Bacău (27-29 octombrie 2023)
- Kross on Străzi neîncăpătoare pentru mașinile din Bacău. Soluția: transportul alternativ
- jonny anghel on Străzi neîncăpătoare pentru mașinile din Bacău. Soluția: transportul alternativ
- roch on Zilele Bacăului, așa cum le văd eu – propunere de program și activități
- Teo on Zilele Bacăului, așa cum le văd eu – propunere de program și activități
- Kristofer on Cafenea-container trântită pe trotuarul și pe spațiul verde de pe strada Aprodu Purice
Foarte bune propunerile! Sa ne anunti daca se vor regasi in proiectul final si, daca nu, cum te putem sustine in formularea amendamentelor!