Ședința Consiliului Local Bacău din 5 martie 2021. Externalizarea salubrizării sau SMUP?

Joi, 4 Martie 2021 | Bacau | 4 comentarii

Mâine, începând cu ora 10:00, Consiliul Local Bacău este convocat la Centrul de Afaceri și Expoziții la o întrunire extraordinară în cadrul căreia se va decide direcția în care o va lua salubrizarea orașului: păstrăm activitatea în ograda municipalității, funcționalizând SMUP, sau demarăm procedurile pentru externalizarea serviciului, care implicit ar atrage costuri ridicate și personal concediat? Până acum, consilierii opoziției au ales să se împotrivească de 3 ori primei variante.

Unicul punct de pe ordinea de zi:

  • 1. demararea procedurilor legale în vederea realizării unui studiu de oportunitate pentru fundamentarea deciziei privind gestiunea delegată a unor activități din cadrul serviciului public de salubrizare și a serviciului de iluminat public;

Din păcate, epopeea punerii în ordine a serviciului de salubrizare de pe teritoriul municipiului Bacău, în lipsa căreia nu vom avea curățenia la care tânjim și investițiile pe care ni le dorim, merge mai departe. Asta după ce opoziția unită din Consiliul Local a respins deja de 3 ori la rând funcționalizarea Serviciului Municipal de Utilități Publice (SMUP), înființat de fosta administație Necula în 2018 și nepus la treabă până acum, chiar dacă Legea 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice obligă municipalitatea să meargă în această direcție. În 2018, când am votat împotriva SMUP, primarul Necula nu a fost în stare să explice utilitatea lui și am avut o poziție pe care acum o retractez. Dovada că nu a știut ce propune Consiliului Local este faptul că timp de 2 ani și jumătate nu a funcționalizat acest serviciu, lăsând în aer o chestiune atât de importantă pentru oraș.

Ca să explic cât mai simplu și pe înțelesul tuturor, serviciul de salubrizare (care include măturatul, spălatul, stropirea și întreținerea câilor publice, curățarea și transportul zăpezii de pe câile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau de îngheț, colectarea cadavrelor animalelor de pe domeniul public, dezinsecția, dezinfecția și deratizarea), ca serviciu comunitar de utilități publice în sensul Legii 51/2006, poate fi organizat și gestionat în două feluri:

– 1. fie în mod direct: printr-un serviciu precum Serviciul Municipal de Utilități Publice – care nu e societate, ci o instituție subordonată direct municipalității (și presupune controlarea strictă a costurilor, controlul activităților prestate, păstrarea angajaților Direcției Salubrizare Agrement Parcuri);
– 2. fie prin delegare: printr-un operator privat (care presupune costuri mult mai mari, externalizare, perspectiva concedierii a peste 130 de angajați) etc.

Având în vedere că gestiunea directă nu a fost aprobată 3 ședințe la rând (28 ianuarie, 12 februarie, 26 februarie), după ce opoziția din Consiliul Local a dat inițial undă verde actualizării organigramei SMUP pe 11 ianuarie, primarul nu are de ales și este acum obligat de lege să supună la vot cealaltă modalitate, cea delegată, care presupune externalizarea.

Sigur că nu ne dorim așa ceva și că sperăm ca în al XII-lea ceas opoziția să își dea seama de blocajul în care ține curățenia orașului, dar ce este sigur e că nu mai putem sta cu serviciul de salubrizare în organigrama primăriei. Am rămas una dintre puținele municipalități din țară cu măturători în aparatul de specialitate al primarului (care ar trebui să fie personal tehnic), nu avem licență pentru serviciile de salubrizare prestate și riscăm amenzi uriașe de la ANRSC în cazul în care impasul în care opoziția ne ține.

Ce înseamnă impasul? Că serviciile enumerate mai sus sunt în aer și că funcționează la cota de avarie, fără a ști în ce direcție ne îndreptăm, fără ca angajații să aibă garanția unui loc de muncă și perspectiva unor condiții mai bune de operare, fără a putea să facem investiții pentru curățenie, deci cu toții avem de suferit și se vede cu ochiul liber.

Fac un apel sincer către colegii din Consiliul Local, indiferent de partid, să înțeleagă importanța punerii în ordine a serviciului de salubrizare astfel încât să ne putem apuca de investiții, de angajarea mai multor muncitori care să ne ajute la curățenie, pentru ca Bacăul să devină orașul curat și bine organizat pe care cu toții ni-l dorim!

Documentația completă pentru toate proiectele de hotărâre o găsiți aici, în Monitorul Oficial Local. Începând cu octombrie 2020, proiectele de hotărâre sunt publicate nu doar în format scanat, ci și în format pdf indexabil.

Vă reamintesc că întâlnirile Consiliului Local sunt publice și au loc la Centrul de Afaceri și Expoziții. Mai precis, în a doua clădire de la dreapta la stânga, la etajul 1. Prin urmare, absolut toate ședințele sunt publice și deschise cetățenilor, deci vă aștept la Centrul de Afaceri și Expoziții!

Ne vedem la ședință!

cristian ghinghes consiliul local bacau

4 comentarii la “Ședința Consiliului Local Bacău din 5 martie 2021. Externalizarea salubrizării sau SMUP?”

  1. Kuru 4 Martie 2021 at 21:21 Permalink

    a trebuit sa intre primarul in carantina ca sa explici ca lumea ce inseama SMUP??? ca pana acum si eu credeam ca e un SSPM II ..

    era greu sa vina de prima oara cu o astfel de explicatie ??

  2. Stan 5 Martie 2021 at 18:50 Permalink

    In functie de cine propune si de ce parte este votantul la fel merge si votul.
    Tu cum ai votat in mandatul anterior? Dar acum?

    • Kristofer 5 Martie 2021 at 18:52 Permalink

      Mandatul anterior, Consiliului Local nu a fost supusă nicio formă de gestiune a serviciului de salubritate, în ciuda faptului că SMUP a fost înființat la începutul anului 2018. Executivul Necula a lăsat problema în aer.

  3. Mike 16 Martie 2021 at 00:13 Permalink

    Pai daca “nu a fost supusa nici o forma de gestiune a serviciului de salubritate” cum se face ca exista 130 de angajati ai primariei care sunt platiti cu acest scop? Cum au fost create aceste posturi fara buget si criterii de performanta? Cum se cheltuie banii publici acum?

    Serviciul de salubrizare este prin definitie un serviciu hybrid: activitati ce necesita angajati full time dar si o mare parte de servicii sezoniere ce trebuie sub contractate companiilor private pentru a eficientiza cheltuiala fondurilor publice.
    Asa ca intre unu si doi, varianta 3 este cea reala si optima.


Lasa un comentariu