La Theaterstock, „actorii independenți nu primesc mâncare”, iar trupele sunt plătite la negru

Pe lângă multele spectacole amânate sau anulate, modificările de program anunțate pe ultima sută de metri, marile semne de întrebare privind destinația banilor publici alocați pentru festival, neoportunitatea aducerii de PR-iști și consilieri financiari de la București în condițiile în care la Teatrul Bacovia sunt angajate persoane cu aceste atribuții și problemele tehnice de la diverse momente artistice, lista problemelor de la Theaterstock continuă cu nemulțumirile 100% justificate ale trupelor prezente la Bacău.

Leta Popescu, membră a trupei Reactor de creație și experiment (Cluj-Napoca), venită la Bacău pentru a susține spectacolele „9 și 10” și „Provizoriu” în cadrul secțiunii Independent a Festivalului Internațional de Artele Spectacolului „Theaterstock”, a postat pe blogul personal un articol intitulat „Aici la Bacău… sau… De la Sigartău la vale„, rânduri în care ea dezvoltă proasta tratație de care s-a lovit aici.

Festival enigmă cu 130 de spectacole invitate și cu mulți bani. Dumnezeu să-i aibe în grijă, mi-am zis de prima dată când am auzit de el. Dar ce nu pot să-mi scot din cap este momentul acela. Momentul ăla! Momentul din birou când cineva a zis, a scos pe gură: LA INDEPENDENȚI NU LE DĂM MÂNCARE. Nici mic dejun. Nici diurnă. Momentul ăla când altcineva din același birou a fost de acord și când tuturor li s-a părut că e o idee bună… Ei bine, momentul ăla, ce a fost el? Ce plasă, ce ceață ți se poate așterne pe creier? Ce lipsă de respect poți să îți manifești față de leprele societății teatrale? Ce lipsă de jenă s-a născut în România, în Bacău? În 2015? Ce negură, bunule privitor, se așterne peste bunul simț al organizatorilor de evenimente?

Pe scurt, acestei trupe clujene nu i-a fost asigurată masa pentru că este independentă. În replică, Anca Sigartău (director al Teatrului Bacovia) dă și mai tare cu bâta-n baltă: In acest moment exista in festival companii independente care nu au nicio forma de organizare juridica si pentru care, totusi, teatrul a facut toate eforturile in asa fel incat sumele negociate sa fie degrevate de orice forma de impozitare (suportate integral de catre Teatrul Bacovia).

Mai pe șleau, cel puțin câteva trupe de la Theaterstock sunt plătite la negru. Mă întreb cum face asta din punct de vedere juridic, având în vedere că Teatrul Bacovia este o instituție publică, iar peste jumătate din banii alocați acestui festival provin de la bugetul local.

anca sigartau sedinta consiliu local bacau 29 iulie 2015-3

Până la chestiunea legalității cheltuirii banilor publici, rămâne pata de rușine de pe obrazul Bacăului. Țin minte că Anca Sigartău, la ședința de Consiliu Local în care festivalul rămăsese fără finanțare publică, ne promitea că Bacăul va străluci pe harta naționala/mondială/intergalactică a teatrului dacă Theaterstock va avea loc. Uite că între timp a primit finanțarea publică mult dorită, festivalul a ajuns în cea de-a 10-a zi, iar despre orașul nostru se spun, pe bună dreptate, lucruri de acest gen: „Aici, în Bacău, cineva, nu știm cine, de la Sigartău la vale, oricum, a făcut ceva de m-a făcut să-mi fie rușine de nevoile mele primare”. N-am zis-o eu, ci o actriță din Cluj-Napoca ce spune lucrurilor pe nume.

Curtea de Conturi, ai legătura!

Leta Popescu (foto via Nicu Cherciu)

leta popescu

11 thoughts on “La Theaterstock, „actorii independenți nu primesc mâncare”, iar trupele sunt plătite la negru

  1. Acum se explica de ce multe spectacole au fost anulate: au vazut ce e aici si cum sunt tratati si au taiat-o acasa.

  2. Draga Kristofer
    Foarte direct ca sa nu las loc de interpretari.
    Cand s-a spus ca teatrul a facut eforturi deosebite ca sa respecte angajamentele luate fata de artisti, chiar si cei care nu sunt organizati sub o forma juridica ne-am referit la contractele de drept de autor, toate inregistrate si cu impozitele integral platite. Deci plata la negru este pur si simplu o fabulatie…inca o data se demonstreaza ca esti doar un carcotas fara nici un pic de respect fata de meseria de jurnalist, ca nu ai decenta sa ceri informatii de la sursa si ca doar comentezi ca sa te afli in treaba.
    In caz ca te intereseaza cine sunt si ai nevoie de informatii suplimentare, verificate si argumentate cu documente, nu cu barfe, iti stau la dispozitie la teatru. Poate asa vei capata si tu putina obiectivitate si credibilitatea de care ai atata nevoie…

    1. În primul rănd, vreau să știu cu cine am onoarea. Nu vă cunosc și nu v-am văzut niciodată în organigrama Teatrului Bacovia, așa că mi-ar plăcea să vă cunosc calitatea din care vorbiți în legătură cu Theaterstock. Sursa informațiilor privind plata este declarația doamnei Anca Sigartău, director al Teatrului Bacovia, instituția care organizează evenimentul.

      Doi, cum adică „contracte de drept de autor”? Ați plătit cazare/masă/alte lucruri prin drepturi de autor? Foarte interesant.

      Trei, cred că nu mai purtam aici această conversație dacă nu aveam credibilitatea pe care dvs. o puneți fără niciun drept la îndoială.

      Mulțumesc oricum pentru clarificări!

  3. Draga Kristofer
    E clar ca nu ai priceput nimic!
    De unde ai scos aberatia asta ca noi am platit cazarea, masa si transportul prin contracte de drept de autor…
    Tu ai citit comentariul doamnei Sigartau?
    Tu ai habar despre cum se fac platile intr-o institutie publica si despre rigorile legale care trebuiesc respectate?
    Sunt convins ca esti total in afara subiectului si demonstrezi asta prin comentariile si supozitiile total lipsite de logica pe care le faci.
    Ti-am spus, daca ai avea un pic de respect fata de meseria de jurnalist ai verifica informatiile din minim 3 surse. Din cate stiu eu nu ai solicitat un punct de vedere din partea organizatorului
    Cat despre prezenta mea in organigrama va trebui sa ma cauti mult si bine. Nu sunt angajat al teatrului, nu sunt platit din bani publici. Nu am incasat nici un leu de la teatru, nici nu voi incasa.
    iar legitimitatea punctului de vedere imi este data de implicarea in organizarea acestui eveniment. Eu fac parte din acea echipa, a carei prezenta tu o consideri inoportuna, care a venit sa ajute si care repet, NU ESTE PLATITA DIN BANI PUBLICI.

    1. Da, chiar am habar cum se fac platile pentru ca asta am invatat la facultate. Totusi, eu nu va inteleg tonul.
      Ca sa intelegem si noi, dvs. sunteti platit pentru acest festival? Pentru ce anume? Postari pe Facebook si pe la bloggerii/ziarele care au pornit pe urma banilor?

  4. Dragos Pandele sa nu facem confuzii : …”fara nici un pic de respect fata de meseria de jurnalist”…bloggerii nu au,DAR CHIAR NU AU vreo legatura cu „meseria de jurnalist” !!!!

  5. Poate ca ai invatat ceva la facultate, desi ma indoiesc, despre plati si contracte. As zice mai degraba ca esti unul din acei specialisti teoreticieni care in practica dau cu oistea-n gard…Cu siguranta insa ai chiulit la orele de logica…eu spun ceva, tu raspunzi total in afara subiectului…poti respecta o elementara logica a frazei si a dialogului? Pana acum nu ai facut-o ceea ce ma duce la 2 variante posibile: fie esti total lipsit de obiectivitate si cauti doar sa arunci cu noroi (varianta probabila), fie esti o persoana foarte odihnita…conform proverbului „nu te pune cu prostul ca are mintea odihnita” (varianta posibila). Asa ca oricum ar fi cu tine un dialog fie nu se poate purta, fie este in van…

  6. Domnu’ Cristi ar fi fost credibil dacă, în afară de critici (normale, de altfel, fiindcă au fost destule erori), prezenta și părțile bune (deloc puține) ale festivalului. Așa, totul e ”negru”, dar vorba lui Marius Curucli, blogăreala nu e totuna cu jurnalismul, mai ales când o faci într-o singură direcție. Adică e interesant ce zice Leta Popescu (o ”no name”), dar nu și nu ce a spus Maia Morgenstern despre Theaterstock…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *