Ce înseamnă și de ce avem nevoie de un urbanism participativ în Bacău

Luni, 10 August 2020 | Bacau | Comenteaza

În prezent, urbanismul din Bacău este haotic, gestionat în baza unui Plan Urbanistic General (PUG) aprobat în 2012 care a primit în ultimii ani sute de derogări punctuale care au alterat viziunea strategică de amenajare a teritoriului. Au fost amplasate funcțiuni economice sau de locuire fără să se țină cont de capacitatea rețelei de a suporta și prelua fluxul de persoane și de bunuri, iar Regulamentul local de urbanism a fost modificat în funcție de interesele punctuale ale unor dezvoltatori imobiliari.

Acest mod de a planifica teritoriul trebuie să înceteze, iar municipalitatea să coordoneze efectiv dezvoltarea astfel încât calitatea vieții din cartiere să nu fie afectată de clădirile ridicate abuziv sau la limita legii, însă cu girul factorului politic, așa cum s-a întâmplat până în momentul de față.

Acest lucru trebuie realizat în mod transparent, prin realizarea unei platforme GIS online care să cuprindă toate planurile urbanistice, cu toate aprobările și avizele pentru fiecare parcelă în parte, fiind pus accentul pe normele urbanistice existente și posiblitățile maximale de de dezvoltare, acolo unde este cazul, așa cum am văzut la Oslo. De altfel, de fiecare dată când va fi propus vreun PUZ sau PUD pentru o anumită parcelă, cetățenii vor putea să își exprime punctele de vedere online, având la dispoziție toată documentația și toate planșele fără să facă drumuri inutile la primărie. În același timp, certificatele de urbanism și autorizațiile de construire vor putea fi emise online, fiind eficientizat tot procesul și asigurată transparența.

Având în vedere că în 2022 actualul PUG trebuie actualizat, realizarea noului plan urbanistic general trebuie demarată cât mai devreme în anul 2020, la pachet cu planul urbanistic zonal pentru zona centrală istorică, lucru care trebuia realizat încă de la adoptarea actualului PUG și care nu s-a întâmplat din cauza intereselor imobiliare susținute inclusiv de responsabilii din cadrul Primăriei Bacău. Planul este însoțit de mai multe studii pentru care este nevoie de timp în perspectiva culegerii și prelucrărilor datelor relevante în alcătuirea planșelor și ulterior a reglementărilor pe fiecare zonă în parte.

agora biciclistilor bacau-9
Remember Agora bicicliștilor

Totuși, noul PUG ar trebui să vizeze și zona urbană funcțională (metropolitană), pentru o dezvoltare coordonată a întregului areal urban. De asemenea este necesar să fie însoțit de o cartare digitală a tuturor rețelelor subterane și supraterane (cabluri, țevi, canalizare, tuneluri, galerii etc) și integrarea acestor date vizuale în platforma internă GIS. O asemenea soluție software ar fi de mare folos atât la avizarea unor noi dezvoltări sau intervenții în teritoriu, dar mai ales la concretizarea investițiilor pe care ni le propunem după 2020.

Pe de altă parte, publicitatea stradală și afișajul public trebuie nu doar mult mai atent normate și puse în ordine, ci și monetizate în beneficiul bugetului local, propunerea mea fiind aceea de a băga toți banii din viitoare publicitate stradală organizată în dezvoltarea de noi spații publice și de întâlnire în cartierele din Bacău. Aceste norme privind publicitatea stradală vor fi doar o parte a regulamentului de design urban care trebuie să însoțească noul PUG, astfel încât construcțiile, reabilitările, renovările și orice alte intervenții cu cel mai mic impact vizual asupra domeniului public să respecte, în funcție de stradă și zonă, aceeași logică și ordine estetică.

Nu în ultimul rând, trebuie începută, împreună cu operatorii de resort, o acțiune de îngropare a tuturor cablurilor supraterane în contextul dezvoltării sistemului de managament al traficului pentru care avem la dispoziție peste 19 milioane de euro din POR 2014-2020, astfel încât spațiul public să devină cât mai atractiv din punct de vedere vizual.

Mai cred că municipalitatea băcăuană trebuie să devină un jucător activ pe piața imobiliară, cumpărând terenuri sau făcând parteneriate cu actorul privat pentru realizarea de spații publice noi, prietenoase cu pietonii și copii, locuri de joacă, fântâni, imobilier urban funcțional și așa mai departe.

Zonele de interes economic sau social trebuie reorganizate în baza planurilor urbanistice zonale, cu măsuri concrete de dispunere a activităților și funcțiunilor, dar și cu proiecte de mobilitate urbană asociate: piețele comerciale, zona stadionului, zona spitalului, campusul sportiv, zona universității etc.

Lasa un comentariu