Audienţa presei băcăuane: print şi tv vs. internet şi blogosferă

Miercuri, 18 Aprilie 2012 | Bacau, internet, Pareri personale | 5 comentarii

Cred că sunt câteva luni bune de când tot intenţionez să scriu un material în care să arât publicului larg audienţa de care (încă) se bucură presa băcăuană. Pe scurt, presa scrisă este într-un declin major, tirajele micşorându-se alarmant în ultimii ani, odată cu apetitul scăzut al băcăuanilor pentru presa părtinitoare, uneori ignorantă. Televiziunile locale stau binişor, zic eu, dar nu extraordinar de bine. Pentru radio nu am cifre.

Ziare. Deşteptarea are un tiraj mediu de 3 000 de exemplare pe ediţie, dacă nu şi mai puţin. Cifrele exacte nu se cunosc pentru că Deşteptarea a renunţat la BRAT. Ziarul de Bacău, conform BRAT, are 678 de exemplare pe ediţie. Din toate aceste cifre vă rog să scădeţi cele 400 de abonamente care merg către instituţiile din tot judeţul şi veţi ce iese. Este evident că cititorii sunt considerabil mai mulţi pentru că ziarul, vorba aia, “se face poştă”. Întrebarea mea este… are presa scrisă din Bacău mai mult de 10 000 de cititori pe zi?

Televiziuni. La sfârşitul anului 2011 a fost realizat, în Bacău, un studiu de audienţă neoficial pe televiziunile din Bacău, despre care peste 80% din cei care lucrează în branşă habar nu au. Sondajul a arătat că aproape 40 000 de oameni băcăuani urmăresc televiziunile locale, săptămânal. Nu ştiu care este cea mai urmărită televiziune din Bacău. Nu m-a interesat, dar nici nu am să dau crezare sondajelor mincioase făcute de companii ale căror spate este păzit de vreo acuarelă politică. Am vrut să ştiu câţi dintre băcăuani se uită la TV, nimic mai mult.

Audienţa ziarelor şi televiziunilor locale a scăzut îngrijorător în ultimii ani, iar cei care lucrează în domeniu o ştiu prea bine. Puţini au curajul să o recunoască şi îi înţeleg de ce. Cu toţii ţinem cu dinţii de locurile noastre de muncă, însă când presa devine inutilă, când presa locală nu mai are nicio influenţă şi nu mai este deloc credibilă în ochii cetăţenilor, oare nu cumva presa asta este de formă şi foloseşte doar intereselor oamenilor care o conduc?

Internetul, în schimb, este pe plus. Site-urile ziarelor sunt parcă mai citite decât ziarele. Din păcate, bucăţica online a televiziunilor locale este foarte slabă din punct de vedere tehnic, în sensul în care site-urile sunt aranjate execrabil, iar conţinutul lor, al ştirilor şi emisiunilor pe care ele le livrează, este de negăsit sau.. nu merge. Impuls TV este ceva mai răsărit la capitolul acesta, dar le trebuie un server mai rapid. Mult mai rapid pentru streaming-ul lor online pe care îl oferă telespectatorilor lor şi pe Facebook. Like.

Blogurile băcăuane au peste 5 000 de cititori pe zi, asta numai dacă raportăm blogosfera la Asociaţia Divanul AdBlog. Îi mai adăugăm şi pe cei care nu sunt sub umbrela Divanului şi ne ies vreo 7-8 mii de cititori zilnici, fideli, contorizaţi instant, cu probe şi tot ce vreţi. Sunt reali, ne comentează articolele şi vi-i putem arăta oricând. Blogosfera este mult mai credibilă decât presa locală actuală şi mult mai bine targetată, iar cine nu recunoaşte ce am spus mai devreme ori este ipocrit, ori invidios, ori crapă de frică să nu îi fie luată şunca din fasolea care, până nu demult, o stăpânea la pachet cu cazanul în care fierbea.

Să nu se înţeleagă că am ceva cu presa tradiţională. Nu, nici vorbă. Am o grămadă de prieteni care lucrează în presă, care m-au ajutat şi pe care îi respect foarte mult. Cunosc oameni care au fost şi sunt în continuare deschişi schimbărilor apărute în domeniu şi nu e de mirare că ei sunt cei care au de câştigat de pe urma acestora. Da, e foarte bine că în ziare sunt promovate tinerele valori şi cred că ar trebui să continuăm pe linia asta, însă fără a neglija subiectele de interes major.

De asemenea, îi stimez nespus de mult pe cei care au avut tăria de a sta cât mai departe de influenţa actorilor politici care încercau să îi ademenească ba cu o roată de caşcaval, ba cu o roată de maşină. La urma urmei, îi stimez şi pe cei care s-au vândut pe o maşină. Cei din urmă sunt ştiu cel mai bine că am dreptate referitor la ce am spus în rândurile de mai sus.

PS: ieri am anunţat pe pagina oficială de Facebook Divanului AdBlog că le oferim bloggerilor noştri, membri ai asociaţiei, legitimaţii de presă ce respectă normele în vigoare, au QR Code, sunt galbene şi, pe deasupra, sunt şi foarte catchy.

5 comentarii la “Audienţa presei băcăuane: print şi tv vs. internet şi blogosferă”

  1. Contrasens 18 Aprilie 2012 at 19:25 Permalink

    Cristi, lasa-te de analize din astea subtile. Nu prea-ti ies.

  2. aghiuta 19 Aprilie 2012 at 09:01 Permalink

    Da, Cristi, lasa-te. Nu ai aprobarea Ziarului de Bacau, deci lasa-te. :)

  3. adycez 19 Aprilie 2012 at 22:33 Permalink

    Cum poti sa spui ca ZB are tiraj de 678 exemplare pe editie?
    GRESIT!
    Eventual pe saptamana.
    Nu sunt un amre consumator de presa locala, recunosc, dar acum ceva timp am dat un anunt in ZB (mai mult ca o razbunare ca nu-i vroiam pe ailalti) timp de o saptamana si nu ma- sunat nimeni, dar absolut nimeni. Apoi am mers la ceilati si am dat anuntul la ailaati si din prima zi suna telefonul ca “la gara”!


Lasa un comentariu