YAL-1 Airborne Laser. Asta da jucarie!

Sambata, 29 Mai 2010 | foto, stiri, Video | 3 comentarii

De cativa ani, Boeing, Northrop si Lockheed Martin lucreaza la YAL-1 Airborne Laser, un avion cu un sistem de aparare bazat pe tehnologia laser chimic. Mi se pare foarte interesant si am zis sa scriu si eu ceva despre el intr-un scurt rezumat. YAL-1 poate intercepta si distruge rachete balistice aflate la sute de kilometri distanta in doar cateva minute. Doar o bucata exista, la Edwards Air Force Base, care costa nu mai putin de 700 de milioane de dolari.

Pentru a fi pus in functiune, laserul are nevoie de resurse chimice impresionante: 500 de kg de clor, 500 de kg de amoniac, 6 tone de peroxid de hidrogen si 800 de litri de acid sulfuric. Daca ar exploda, avionul s-ar transforma intr-o bomba chimica.

Costul proiectului a fost initial estimat la nici mai mult nici mai putin de 4 miliarde de dolari, dar a depasit 10. Cu un plin poate zbura 8 000 de kilometri si este proiectat pentru a sta in aer zile intregi, cu realimentare in aer. Cand pleaca in misiune, YAL-1 este protejat de mai multe aparate de zbor. Astfel, costul unei ore de zbor se ridica la 100 000 de dolari.

ABL test

Scurt review video

Credit foto: www.edwards.af.mil

3 comentarii la “YAL-1 Airborne Laser. Asta da jucarie!”

  1. tudor 29 Mai 2010 at 11:44 Permalink

    Cum or putea fi ridicate de la sol 7000 de tone (500+500+6000) de catre un avion de aprox. 150 de tone, nu cred ca poate fi explicat. Cel putin mie mi se pare de-a dreptul…incredibil.

  2. Anonymous 29 Mai 2010 at 16:36 Permalink

    Cu siguranta e o greseala de traducere pentru ca o asemenea greutate cumulata intra in categoria navelor maritime de tonaj mediu.

    Sa o luam matematic, daca faci un calcul cu marimi de forta vei constata ca:
    -cel mai puternic motor turboventilator de pe seria Boeing 747-8 dezvolta 296 kN (kilo Newton).Unde 1 kN de contrapresiune este echivalentul a aproximativ 30000 kg (30 tone).

    – Pentru 7000 tone, este necesara o contrapresiune echivalenta cu 68646.55 kN.
    Fara sa mai lungesc vorba, din cate stiu cel mai puternic motor ( este unul de racheta) nici macar nu se apropie de o asemenea valoare, dezvoltand doar 35000 kN, adica jumate.

  3. kristofer93 29 Mai 2010 at 20:54 Permalink

    Da, era o greseala de traducere. Erau kg, nu tone. Erau lipsite de logica greutatile alea pe un avion.


Lasa un comentariu