Duminică, în încheierea Festivalului de dezvoltare urbană Urban Fest, organizat de Reprezentanța Comisiei Europene în România, am participat la o dezbatere propusă de OPTAR (Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România) despre planurile de mobilitate urbană durabilă (PMUD). Am vorbit despre transportul în orașe, cu tot ce presupune acesta: transport public, piste pentru biciclete, trotuare, fonduri europene, locuri de parcare etc.
La prima vedere, subiectul nu este deloc „hot”, însă PMUD-urile vor juca un rol foarte important în dezvoltarea orașelor noastre în următorii ani, în special în lumina noului val de fonduri europene pe perioada 2014-2020. Discuția cade la țanc având în vedere că zilele trecute a fost aprobat Programul REGIO 2014-2020, domeniul de mobilitate urbană fiind cel mai consistent din program, cu un buget de peste 2,3 miliarde de euro.
Ce este un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD)?
În primul rând, acesta este necesar într-un oraș a cărui administrație dorește atragerea de fonduri europene pentru dezvoltarea oricărui tip de infrastructură de transport. De exemplu, dacă Bacăul nu va realiza de urgență un PMUD, șansele ca orașul bacovian să atragă bani europeni pentru îmbunățirea transportului în următorii ani sunt zero.
Apoi, un PMUD cuprinde politici și măsuri bine definite și vizează tot ce mișcă pe teritoriul unui oraș, sub toate modurile și formele de transport din întreaga aglomerație urbană: transport public și privat, de pasageri, de marfă, motorizat și nemotorizat, în mișcare sau oprit. Acest plan trebuie extins pe planurile existente de dezvoltare și corelat cu planurile urbanistice generale, respectiv cu Master Planul General de Transport.
Un sistemul de transport urban durabil înseamnă:
- accesul tuturor locuitorilor unui oraș la locurile de muncă și la servicii;
- siguranță și securitate crescută;
- mai puțină poluare, emisii de gaze cu efect de seră reduse și un consum mai mic de energie;
- eficiență ridicată pentru transportul de persoane și mărfuri;
- orașe mai atractive.
Partea cea mai tare e că realizarea unui PMUD înseamnă „planificare pentru oameni”. Același lucru a fost subliniat săptămâna trecută și de Moshe Hirsh, directorul proiectului PMUD Bucuresti-Ilfov, în cadrul Conferinţei europene pe tema Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă: orașele sunt pentru oameni, nu pentru mașini. El a comparat Bucureștiul cu Copenhaga:
În urbanism am auzit despre conceptul de „Oraș Petrecere”. Așa funcționează modul de viață în Copenhaga, unde s-a decis acum mai bine de 30 de ani ca viața orașului să fie o petrecere continuă. Așa că ei trăiesc pe stradă, toată activitatea lor e pe stradă. Străzile sunt pentru oameni, nu pentru mașini. Ei fac evenimente în stradă tot timpul. Face parte din politica lor: restricții pentru mașini.
Pe lângă prezentarea de mai sus, pe care am urmărit-o înregistrată duminică la Biblioteca Națională, am auzit și alte lucruri interesante legate de PMUD.
Aura Răducu, reprezentant Comisia Europeană DG REGIO:
- Din păcate, nu ne dezvoltăm în domeniul transportului public, deși avem o tradiție extraordinară în acest domeniu. Asistăm la câțiva ani la o reducere a liniilor de transport public și a mijloacelor de transport în comun;
- planurile de mobilitate urbană durabilă sunt incluse în legislația națională (Legea 350/2001, actualizată în 2013) – se așteaptă normele de aplicare;
- PMUD București-Ilfov va fi gata în aproximativ 5 luni și cuprinde, printre multe altele, integrarea tarifară a transportului RATB, Metrorex și al operatorilor din Ilfov, o soluție la rezolvarea transportului spre investiția de la Măgurele;
- prin POR 2014-2020 se pot finanța în mod special parcările de tip Park and Ride (vii cu mașina la intrare în zona centrală a orașului și pleci să îți faci treaba cu bicicleta).
Marian Ivan, OPTAR:
- Îți permiți să ai mașină dacă nu ai 5 lei pentru a plăti parcarea? (vizavi de parcările subterane pustii din București);
- Parcarea nu e un drept constituțional (citându-l pe Enrique Penalosa, care a revoluționat mobilitatea urbană din Bogota cât timp a fost primar);
PMUD-urile, care pot face o echipă excelentă cu fondurile europene Regio pe 2014-2020, sunt o șansă pentru orașele noastre. Putem construi piste pentru biciclete, linii de tramvai, putem moderniza și prioritiza transportul public, putem face stații noi, terminale intermodale, putem crea zone pietonale, putem reduce traficul auto în anumite zone, putem realiza un sistem de monitorizare video a traficului auto etc. Toate astea, desigur, dacă vrem și punem osul la treabă. Iar când spun noi mă refer mai ales la cetățeni. Trebuie să punem presiune pe autorități, trebuie să le cerem lucrurile astea!
Dragi autorități locale, mingea e la voi!
Pai ce mai asteapta? Planul asta trebuia sa existe deja, nu?
Si cand aud porcaria ai cu „Bacaul are grad de absorbtie de 100% a fondurilor europene” imi vine s-o iau la fuga. Parca si tu azi zis prostia asta cand erai mai micut si mai usor influentabil.
Ce se mai aude de PMUD?
La Bacau, se pare ca primaria nu vrea sa il faca. Am scris aici: http://www.kristofer.ro/sec-nu-avem-plan-mobilitate-urbana-durabila-bacau/
Îmi pare rău , dar pe Ilfov acest plan nu exista. Despre ce mobilitate vorbim?
Nici în Bacău, deocamdată. Noi îl cerem, voi îl cereți?
Ne puteți spune un proiect de drum,de cale ferata pentru tren rapid, un pod, o sosea pentru autobuze rapide în una din localitățile din Ilfov?