Când a fost aprobat bugetul pe anul 2019, unul dintre cele 11 amendamente pe care le-am formulat atunci a vizat introducerea în planul de investiții a unui program de extindere a rețelei de transport public local, propunând alocarea a 100.000 de lei pentru primele studii de trafic și de fezabilitate, oferind ca exemplu concret zona Izvoare.
Din păcate, amendamentul a fost respins de majoritatea primarului Necula, însă viceprimarul Scripăț mi-a dat asigurări că se va ocupa personal de extinderea traseelor de transport public în decurs de o lună.
După o lună, la ședința de la finalul lunii mai, l-am întrebat pe dl. Scripăț dacă a făcut ceva. Răspunsul, mai sincer decât mă așteptam: Nu am făcut nimic, de abia am ieșit din campania electorală, am ademenit băcăuanii să voteze cu PMP-ul. I-am replicat direct că asta nu e o scuză și că în cartierul Izvoare cel puțin e nevoie de transport public. Mi-a promis (din nou) că va face ceva în acest sens și, pentru că îi sunt simpatic, va începe demersurile în următoarele 10 zile. Au trecut 10, 20, 30 și în curând se fac 40 de zile, iar transport public în cartierul Izvoare tot nu avem.
Conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă al municipiului Bacău, rețeaua existentă de transport public local ar trebui îmbunătățită întrucât unele zone nu sunt deservite (Sturza – Alecsandri, Letea/Izvoare, Tache) sau deservite insuficient (zona centrală, Bistrița Lac – Cornișa Bistriței, zona vestică a cartierului Miorița, cartierul Șerbănești). În acest sens, trebuiau făcute deja două studii pentru fundamentarea reorganizării liniilor de transport public atât la nivelul municipiului, cât și la nivelul zonei funcționale (proiectele 2.2.2.2 și 2.2.2.3 din planul de acțiune aprobat odată cu PMUD). De asemenea, era subliniată nevoia asigurării unei conexiuni de transport public între aeroport, gară și autogările din oraș.
Analiza a mai arătat și că unele linii intrajudețene (cele ce țin de Consiliul Județean) din zona periurbană au mai curând caracteristici de linii urbane și că ar putea fi revăzute și eventual trecute în subordinea unei noi structuri, Asociația de Transport Public, care trebuia înființată. Așa putea fi implementat și un tarif integrat la transportul public, cu un sistem bazat pe zone și nu pe linii, ca în orice oraș european civilizat. Ar fi urmat apoi reînnoirea parcului de vehicule, achiziția de autobuze electrice sau hibride putând fi realizată, dacă ne uităm la Regulamentul 1370/2013 al Parlamentului European, cu fonduri europene în regim de cofinanțare public-privată. Primăriei nu i-a păsat, lucrurile nu s-au mișcat deloc înainte.
Fiind pe fază, lucru care mă bucură, Transport Public SA a trimis o adresă în care mă informează că societatea a făcut demersurile necesare către Primăria Bacău pentru un nou traseu către cartierul Izvoare încă din dcembrie 2017, repetând solicitarea la jumătatea anului 2018, ca urmare a unor solicitări venite din partea locuitorilor. A avut loc ulterior o întâlnire cu dl. Mateuță de la Direcția de drumuri din primărie și cu reprezentanții Poliției Rutiere pentru stabilirea noului traseu, concretizată printr-o nouă adresă către municipalitate care stă la sertar încă din aprilie 2018.
Noua linie ar urma să străbată următorul itinerariu: Cora – Milcov – Izvoare – Chimiei – Calea Republicii – Milcov – Cora.
Ce a urmat apoi? Ne spune chiar SC Transport Public SA, în adresa 446/27.06.2019: la scurt timp după, am fost informați că înființarea unui nou traseu trebuie să urmeze toate procedurile de atribuire competitivă, conform regulamentelor și legilor în vigoare, mai exact trebuie organizată o licitație. Din acel moment, SC Transport Public SA nu poate decât să aștepte efectuarea tuturor demersurilor legale de către municipalitate privind atribuirea acestui traseu.
Nu știu ce așteaptă Primăria Bacău, dar îi solicit în mod public primarului să demareze de urgență procedurile pentru conectarea la transport public a zonelor Letea-Izvoare, mai ales că aceste două cartiere sunt evidențiate drept zone marginalizate care au nevoie de dezvoltare. Sunt bune și cele 7 milioane de euro prin POCU pentru diverse investiții în aceste zone ale orașului, însă legarea acestora la rețeaua de transport public ar fi un mare pas înainte pentru locuitorii lor. E inacceptabil că demersurile începute deja de societatea de transport zac în sertarele primăriei de un an și jumătate!
3 ani and counting… inca independent, inca idealist, daca o tii tot asa pana la anul, te votez. FARA compromisuri, ok?
Fără, mi-am asumat asta de la bun început și mă țin de cuvânt. 🙂