În sfârșit, după 12 ani de promisiuni pesedisto-peneliste, guvernul tehnocrat a demarat lucrările la Centura Bacău, efectuând totodată plata avansului de 15% (circa 70 de milioane de lei) către constructorul turc. Asta după ce cabinetele Tăriceanu, Boc și Ponta au eșuat cu brio în a prinde varianta noastră ocolitoare pe fonduri europene și a începe efectiv treaba.
Stați liniștiți, la capitolul finanțare europeană nici tehnocrații lui Cioloș n-au punctat. E bine măcar că și-au asumat demararea lucrărilor. Totuși, neavând finanțare europeană, Centura Bacău riscă să rămână fără fonduri la primăvară.
De ce? Simplu: Centura Bacău nu are finanțare europeană, lucru pe care îl spun de vreo 2 ani de zile și pe care l-au confirmat în ultimul an atât CNADNR, cât și Ministerul Fondurilor Europene (MFE). Cu toate astea, întâiul PSD-ist de pe lista pentru alegerile parlamentare este în continuare în realitatea lui paralelă:
PROBLEMA FINANȚĂRII LUCRARILOR LA ȘOSEAUA DE CENTURĂ NU S-A PUS NICIODATĂ, începând din 2013 sursele fiind asigurate, in pofida afirmațiilor lipsite de fundament făcute de diverși băcăuani. – 5 noiembrie 2016, Dragoș Benea (președinte al CJ Bacău în ultimii 12 ani și șef la județeana PSD)
Ok, eu sunt un tip înțelegător, inclusiv cu cei care pricep mai greu. Așadar, pentru „diverșii băcăuani” care nu au luat în seamă ce-au spus lunile trecute CNADNR (acum CNAIR) și MFE, pozându-se țanțoși la „inaugurarea lucrărilor” centurii, am mai venit cu o sursă: Ministerul Transporturilor/CNAIR.
Într-un răspuns la o petiție pe Legea 544 pe care am formulat-o prin platforma României Curate, Cătălin Homor (director general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere) precizează foarte clar că pentru acest obiectiv nu există un contract de finanțare în prezent:
Proiectul „Construcția variantei de ocolire Bacău” a fost promovat spre finanțare în cadrul POS-T 2007-2013. Din cauza imposibilității susținerii unor cheltuieli realiste până la 31.12.2015, acest obiectiv nu a fost fazat, și, prin urmare, cererea de finanțare în cadrul POS-T 2007-2013 a fost retrasă.
Așadar, sursa de finanțare n-a fost niciodată asigurată, așa cum susține fostul președinte al Consiliului Județean Bacău.
Ce urmează?
Conform aceluiași răspuns nr. 92/64500 semnat pe 28.10.2016 de dl. Homor de la CNAIR, proiectul este cuprins în lista proiectelor eligibile în cadrul POIM 2014-2020. Nu există proiect depus sau aprobat, dar important e că CNAIR a demarat deja procesul de elaborare a cererii de finanțare în cadrul POIM 2014-2020, Axa Prioritară 1 – „Îmbunătățirea mobilității prin dezvoltarea rețelei TEN-T și a metroului”, Obiectivul Specific 1.1 – „Creșterea mobilității pe rețeaua rutieră TEN-T centrală”. Ce-i drept, CNADNR (acum CNAIR) spune asta de vreun an de zile, iar ghidul pentru axa 1.1 din POIM este aprobat de aproape 6 luni. Ce așteaptă CNAIR, nu știu.
Cei 70 de milioane de lei pe care turcii de la Eko Insaat îi au acum la dispoziție pentru o parte dintre lucrări sigur se vor termina la un moment dat, iar aceasta este exact suma rezervată pentru cofinanțarea de la bugetul național. Cum finanțare europeană pentru Centura Bacău nu vom avea foarte curând, trebuie să sperăm și să facem demersuri astfel încât viitorul guvern să prevadă alți bani naționali pentru varianta noastră cea de toate zilele. Dacă nu, lucrările se vor împotmoli, în așteptarea sfintei finanțări europene. Pentru că da… UE îți dă, dar nu îți scrie și proiectul!
foto: Eko Insaat Ve Tic As
Pana nu iesim cu miile sa blocam drumul la metro, nu se va face centura.
Cu armato NATO sa ne scoata de pe drum. Daca nu facem nimic, „nimic” vom avea.
Vom primi doar inaugurari ca in toti anii ce au trecut.
Trebuie sa ne asumam responsabilitati. Trebuie sa facem lucruri care sa deranjeze guverne, politicieni. Sa se auda in toata lumea de „aia” din Bacau. „Aia” care au refuzat tranzitul prin orasul lor. „Aia” care vor RESPECT din partea celor de la centru.
Cum ar fi sa ne organizam intr-o zi de luni de exemplu si sa blocam intrarile in oras? Cateva mii pe E85 la metro, cateva mii turnul de televiziune, cateva mii la Gheraiesti si cateva mii la iesirea spre Onesti. Cu copii cu bunici cu catei cu purcei pt cateva ore sa blocam drumurile.
Sa vedem cate zeci de km se fac cozile de masini.
Eu cred ca dupa asa un lucru se va scrie imediat proiectul pt centura si nu va mai avea tupeu niciun politician sa spuna ca are vreun merit pt aceasta centura ocolitoare.
HAI SA ARATAM CA AVEM SANGE IN NOI, SA ARATAM CA SUNTEM VII!
Ai mare dreptate dak nu iesim in strada nu se schimbam nimic măcar un orasul nostru k in tara nu avem nicio sansa e bătaie de joc ce cauta turcul la noi nu avem cine sa ne facă o sosea de centura Nu ma pricep eu prea bine dar din cate stiu eu Umb se tine de treaba si e si mai ieftin sa facem un calcul e vorba de aproape 150 000 000€ e mai scumpă decat o autostradă e inadmisibil ce se intampla in tara asta. Cum se avem finanțare europeană ca acolo trebuie sa justificam ce am facut cu bani pe când bani statului roman nu-i controlează nimeni